O szlaku Via Carpatia na IV polsko-węgierskim Uniwersytecie Letnim
24.08.2021
Doroczna, IV edycja polsko-węgierskiego Uniwersytetu Letniego im. Wacława Felczaka organizowanego w Krasiczynie to wydarzenie skierowane do studentów różnych specjalności z Polski i Węgier. Program Uniwersytetu składa się z dyskusji panelowych, spotkań z ekspertami, prelekcji poświęconych historii, geopolityce, gospodarce, kulturze i zagadnieniom cywilizacyjnym. W debacie o powstającej międzynarodowej trasie Via Carpatia 24 sierpnia 2021 r. wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Polska i cały region Europy Środkowej od wielu lat borykają się z wykluczeniem komunikacyjnym na dużą skalę, które jest też przyczyną słabszego rozwoju gospodarczego. Odpowiedzią na ten problem stała się myśl Prezydenta RP, śp. prof. Lecha Kaczyńskiego, by zbudować transeuropejski korytarz transportowy w osi północ-południe, wzdłuż wschodniej granicy UE, który łączyłby kraje naszego regionu. W 2006 r. w Łańcucie ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy i Słowacji podpisali deklarację, która dała formalny początek inicjatywie drogowego szlaku Via Carpatia.
Na terenie Polski w skład Via Carpatii wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W 2021 roku będą oddane do użytku kolejne odcinki pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, zaś w kolejnych latach – sukcesywnie odcinki pomiędzy Rzeszowem a granicą ze Słowacją oraz Lublinem a Białymstokiem i granicą z Białorusią.
Zgodnie z planem, cała trasa na polskim terytorium w standardzie drogi ekspresowej zostanie oddana do użytku do 2026 r.
Via Carpatia na terytorium Węgier ma 229 km i przebiega od granicy ze Słowacją do granicy z Rumunią w przebiegu: Tornyosnémeti – Miszkolc – Debreczyn – granica z Rumunią.
Równocześnie z budową trwają starania o włączenie korytarza Via Carpatia do sieci bazowej Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).