W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O szlaku Via Carpatia na IV polsko-węgierskim Uniwersytecie Letnim

24.08.2021

Doroczna, IV edycja polsko-węgierskiego Uniwersytetu Letniego im. Wacława Felczaka organizowanego w Krasiczynie to wydarzenie skierowane do studentów różnych specjalności z Polski i Węgier. Program Uniwersytetu składa się z dyskusji panelowych, spotkań z ekspertami, prelekcji poświęconych historii, geopolityce, gospodarce, kulturze i zagadnieniom cywilizacyjnym. W debacie o powstającej międzynarodowej trasie Via Carpatia 24 sierpnia 2021 r. wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister Andrzej Adamczyk bierze udział w panelu dyskusyjnym nt. trasy ViaCarpatia podczas IV edycji Uniwersytetu Letniego Instytutu Felczaka

Polska i cały region Europy Środkowej od wielu lat borykają się z wykluczeniem komunikacyjnym na dużą skalę, które jest też przyczyną słabszego rozwoju gospodarczego. Odpowiedzią na ten problem stała się myśl Prezydenta RP, śp. prof. Lecha Kaczyńskiego, by zbudować transeuropejski korytarz transportowy w osi północ-południe, wzdłuż wschodniej granicy UE, który łączyłby kraje naszego regionu.  W 2006 r. w Łańcucie ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy i Słowacji podpisali deklarację, która dała formalny początek inicjatywie drogowego szlaku Via Carpatia.

- Kraje leżące między Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym mają olbrzymi, niewykorzystany jeszcze w pełni potencjał gospodarczy. Obecnie członkami inicjatywy Via Carpatia jest już 11 krajów. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu mamy szansę na budowę bezpiecznej, nowoczesnej i komfortowej drogi, która połączy porty Morza Bałtyckiego, przez Lublin, Rzeszów i Koszyce, z Morzem Egejskim. Łączna planowana długość korytarza Via Carpatia wraz z odgałęzieniem wynosi dziś ok. 8800 km - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Na terenie Polski w skład Via Carpatii wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W 2021 roku będą oddane do użytku kolejne odcinki pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, zaś w kolejnych latach – sukcesywnie odcinki pomiędzy Rzeszowem a granicą ze Słowacją oraz Lublinem a Białymstokiem i granicą z Białorusią.
Zgodnie z planem, cała trasa na polskim terytorium w standardzie drogi ekspresowej zostanie oddana do użytku do 2026 r.

- W pełni zintegrowany i efektywnie funkcjonujący system transportowy to gwarancja nierozerwalności społecznej, ekonomicznej i terytorialnej wszystkich regionów naszego kontynentu. Europa Środkowo-Wschodnia i Południowa potrzebuje dalszego rozwoju infrastrukturalnego, aby tym samym zwiększyć potencjał gospodarczy całej wspólnoty i umożliwić rzeczywiste wdrożenie w życie postulatów wolnego przepływu ludzi, towarów i usług, bez barier natury transportowej lub administracyjnej - dodał minister Andrzej Adamczyk.

 

Via Carpatia na terytorium Węgier ma 229 km i przebiega od granicy ze Słowacją do granicy z Rumunią w przebiegu: Tornyosnémeti – Miszkolc – Debreczyn – granica z Rumunią.

Równocześnie z budową trwają starania o włączenie korytarza Via Carpatia do sieci bazowej Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

{"register":{"columns":[]}}