W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O transportowych aspektach polityki klimatycznej UE na posiedzeniu Rady UE ds. Transportu w Brukseli

20.09.2019

20 września 2019 r. wiceminister infrastruktury Rafał Weber wziął udział w posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w Brukseli. Głównym tematem rozmów były zagadania dotyczycące tego, w jakim zakresie i w jakich uwarunkowaniach transport mógłby przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i tym samym do osiągania celów klimatycznych Unii Europejskiej.

Wiceminister Rafał Weber wziął udział w posiedzeniu Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w Brukseli.

W ramach dyskusji dotyczącej transportu lądowego, wiceminister R. Weber zwrócił uwagę, że niektóre proponowane rozwiązania w Pakiecie Mobilności I nie tylko uderzają w sektor transportu drogowego, ale będą także generowały dodatkowe, zbędne emisje.

- Przykładem propozycji sprzecznych z celami środowiskowymi jest zaproponowany przez Parlament Europejski obowiązek regularnego powrotu pojazdu do kraju siedziby, jak również wprowadzenie ograniczeń w wykonywaniu usług kabotażowych i przewozów polegających na wielokrotnym załadowaniu i rozładowaniu. Są to rozwiązania niewpisujące się w cele polityki prośrodowiskowej z uwagi na to, że rezultatem ich wprowadzenia będzie wzrost pustych przebiegów i emisji CO2 – powiedział wiceminister Weber.

 

Wspólny komunikat prasowy Polski, Bułgarii, Węgier, Łotwy, Litwy i Rumunii

Ministrowie z sześciu krajów UE uzgodnili wspólne stanowisko dot. Pakietu Mobilności I, które przedstawili w poniższym komunikacie:

„Rada Ministrów Transportu spotkała się w piątek w Brukseli, aby omówić rolę sektora transportu w osiąganiu celów klimatycznych UE. Podkreślając potrzebę przyczynienia się sektora transportu w UE do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i analizując konkretne środki, które powinny podjąć państwa członkowskie, Bułgaria, Węgry, Łotwa, Litwa, Polska i Rumunia podkreśliły, że istnieje pewien poziom niespójności w niektórych wnioskach legislacyjnych dotyczących transportu w porównaniu z celami polityki UE w zakresie klimatu i ambicjami ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

W tym kontekście sześć krajów wskazało na Pakiet Mobilności I, który zawiera wnioski legislacyjne zmieniające obecne przepisy dotyczące międzynarodowego transportu drogowego w UE. Ich zdaniem niektóre propozycje zawarte w Pakiecie Mobilności I mogą wymagać od przewoźników wykonywania operacji transportowych w sposób, który negatywnie wpłynie na środowisko i klimat. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku stanowiska PE w pierwszym czytaniu przyjętego w kwietniu 2019 r., które wprowadziło na przykład obowiązek regularnego powrotu pojazdu (co cztery tygodnie) do państwa siedziby lub przepis skracający czas na wykonywanie przewozów kabotażowych.
Przepisy te nie tylko niepotrzebnie obciążą sektor, ale przede wszystkim sztucznie zwiększą dodatkowe puste przebiegi. Spowoduje to wzrost emisji gazów cieplarnianych, co będzie sprzeczne z deklarowanymi celami polityki klimatycznej UE.

Na marginesie posiedzenia Rady, Bułgaria, Węgry, Łotwa, Litwa, Polska i Rumunia spotkały się, aby zastanowić się nad przyszłością Pakietu Mobilności I i jego możliwym wpływem na sektor transportu drogowego w UE. Ministrowie wspomnieli, że ich początkowe obawy zostały potwierdzone w analizach opracowanych ostatnio przez niezależne instytucje badawcze. Analizy koncentrowały się na zbadaniu niektórych aspektów Pakietu Mobilności I, w tym odniesienia do rozporządzenia Rzym I, obowiązku regularnego powrotu pojazdu do domu, zakazu odbioru regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie pojazdu. Przedstawili pogłębioną ocenę tych przepisów i ich potencjalnych konsekwencji wskazując
na ich negatywny wpływ i możliwy chaos legislacyjny w przypadku ich wdrożenia.

Sześć krajów wyraziło nadzieję, że powyższe analizy będą stanowiły impuls do rozpoczęcia mniej politycznych i opartych na faktach dyskusji na temat Pakietu Mobilności I.
Wyrazili nadzieję, że propozycje w Pakiecie Mobilności I zostaną zmienione i dostosowane również do celów środowiskowych uwzględniając potrzeby branży.”

Transport lotniczy

W dyskusji dotyczącej transportu lotniczego, wiceminister Rafał Weber podkreślił, że należy w szczególności wykorzystać już istniejące regulacje klimatyczne, tj. unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i kontynuować podejmowane działania na rzecz ograniczania negatywnego wpływu na środowisko i klimat, w szczególności w kontekście globalnym, tj. trwających na forum Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prac nad wprowadzeniem systemu CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation). System CORSIA, wprowadzany etapami przez ICAO, ma służyć monitorowaniu, raportowaniu i ograniczaniu emisji w lotnictwie. Zakłada on, że od 2020 r. branża lotnicza ma rozwijać się bez zwiększania poziomu emisji CO2. Równocześnie poprawa efektywności zarządzania przestrzenią powietrzną oraz modernizacja systemu zarządzania ruchem lotniczym powinny w dalszym ciągu być priorytetem UE. W odniesieniu do wprowadzenia potencjalnego podatku lotniczego wiele państw członkowskich wyraziło sceptycyzm, czy wprowadzenie takiego narzędzia realnie przyczyni się do redukcji emisji z lotnictwa cywilnego.

Na marginesie posiedzenia odbyły się liczne spotkania dwustronne i wielostronne. Wiceminister Weber uczestniczył w spotkaniu koordynacyjnym ministrów Grupy Wyszehradzkiej. Brał udział także we wspólnym spotkaniu państw Like-Minded z prezydencją fińską, którego głównym tematem były dalsze prace na temat Pakietu Mobilności I. Tematyka Pakietu była także przedmiotem spotkania bilateralnego wiceministra Rafała Webera z sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury Słowenii Niną Mauhler.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}