O wielkich inwestycjach infrastrukturalnych na Forum w Krynicy
20.10.2022
19 października 2022 r. w trakcie Forum w Krynicy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w panelu dyskusyjnym pn. Wielkie inwestycje infrastrukturalne. W debacie uczestniczyli również: sekretarz generalny Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) Young Tae Kim, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, prezes Zarządu PKP PLK SA Ireneusz Merchel i Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
Pomimo trudności wynikających ze wzrostu cen materiałów budowlanych, paliw czy też trudności na rynku pracy, MI we współpracy z firmami budowlanymi konsekwentnie realizuje przyjęty plan inwestycyjny.
Uczestnicy panelu wskazywali, że rozwój polskiej infrastruktury jest możliwy dzięki środkom krajowym oraz unijnym.
Dotychczas w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lat 2014-2023 zrealizowano blisko 150 projektów obejmujących prawie 1 900 km dróg. W realizacji pozostaje blisko 100 projektów o łącznej długości niemal 1 300 km, natomiast na różnych etapach prac przygotowawczych oraz w przetargach są projekty o długości ok. 580 km. Opracowany przez MI nowy program drogowy, którego realizacja jest powiązana z rozpoczynająca się perspektywa finansową UE, obejmuje ok. 2,6 tys. km nowych lub rozbudowywanych autostrad i dróg ekspresowych.
Wśród wielkich inwestycji infrastrukturalnych realizowanych obecnie w Polsce, minister A. Adamczyk wymieniał projekty drogowe, takie jak szlak Via Carpatia, Via Baltica, dokończenie budowy i modernizacji A1, A2, A18, S7, rozpoczęcie zupełnie nowych projektów na S10, S11 czy S74 czy też rozbudowa o dodatkowe pasy A2 i A4.
Na kolei również realizowane są wielomiliardowe przedsięwzięcia obejmujące m.in. linie: Rail Baltica, E-20 Warszawa – Poznań, E-30 Rzeszów – Medyka, E-65 Katowice – Zebrzydowice, E-59 Poznań – Szczecin czy linię nr 7 Warszawa – Lublin. Również w sektorze kolejowym samorządy mogą liczyć na rządowe wsparcie – dzięki Programowi Kolej plus mniejsze miejscowości odzyskują lub uzyskują dostęp do połączeń kolejowych, co znacznie ogranicza problem wykluczenia komunikacyjnego. Dodatkowo remontowane są dworce oraz przystanki kolejowe.
Znaczenie tego kierunku potwierdziła KE zapowiadając utworzenie korytarza TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie w oparciu m.in. o Via Carpatię i jej komponent kolejowy – Rail Carpatię. Nowy korytarz multimodalny zwiększy dynamikę rozwoju regionu w szerszym kontekście Inicjatywy Trójmorza.
Minister Andrzej Adamczyk wspomniał również o otwartym miesiąc temu Kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną oraz Centralnym Porcie Komunikacyjnym, który docelowo ma spoić układ komunikacyjny Polski.