O założeniach polskiej prezydencji w obszarze transportu na Radzie ds. transportu UE z udziałem wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka
06.12.2024
1 stycznia 2025 roku Polska obejmie półroczne przewodnictwo w Radzie UE i będzie przewodniczyć większości posiedzeń Rady UE, komitetów i grup roboczych. Prezydencja reprezentuje Radę UE w kontaktach z pozostałymi instytucjami UE, negocjuje akty prawne z Parlamentem Europejskim i współpracuje z Komisją Europejską. Przedstawiając program prac przyszłej prezydencji, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak powiedział, że tę zaszczytną rolę Polska będzie pełnić w niełatwych czasach, w których dobre współdziałanie państw członkowskich UE jest szczególnie istotne.
Podczas Rady ministrowie omówili wyzwania stojące przed branżą motoryzacyjną. Sytuacja przemysłu motoryzacyjnego i sektora transportu drogowego jest złożona w związku z wyzwaniami zielonej transformacji. Rada przeprowadziła także debatę orientacyjną na temat praw pasażerów linii lotniczych.
Oceniam, że jest obecnie potencjał do aktualizacji przepisów, które nie zmieniły się od lat i wymagają zrewidowania. Ta sytuacja działa na niekorzyść zarówno pasażerów, którzy są zdezorientowani co do swoich praw, jak również rynku lotniczego, który przez lata znacznie ewaluował – mówił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Posiedzenie unijnej Rady ds. transportu (TTE) w Brukseli było ostatnią formalną sesją przed objęciem prezydencji w Radzie przez Polskę.
Polska po raz pierwszy prezydencję w Radzie UE sprawowała w II połowie 2011 r. W 2025 r., tak jak za pierwszym razem, tzw. trio prezydencji tworzyć będzie wspólnie z Danią i Cyprem.