W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Gryfina oddana do ruchu

17.12.2024

Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Gryfina o długości 5,6 km, która powstała w ciągu drogi krajowej nr 31. To pierwsza w województwie zachodniopomorskim inwestycja wybudowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Obwodnica Gryfina oddana do ruchu
— To długo oczekiwana inwestycja. Nowa trasa wyprowadzi tranzyt, głównie pojazdów ciężarowych, poza miasto i zmniejszy natężenie ruchu. Wygodna i komfortowa obwodnica poprawi komfort życia mieszkańców, którzy nareszcie odetchną od uciążliwego hałasu i spalin samochodów — powiedział minister Dariusz Klimczak.


Droga krajowa nr 31 przebiega głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. W dotychczasowym przebiegu drogi przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m. Dzięki wybudowaniu nowej obwodnicy, która jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jadący tranzytem w kilka minut mogą ominąć Gryfino od wschodu. Na obwodnicy powstały cztery ronda: na początku i na końcu trasy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Mieszkańcy mogą też korzystać z dwóch przejść pod obwodnicą, którymi bezkolizyjnie poprowadzone są ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Wybudowane zostało też jedno przejście dolne dla średnich zwierząt.

Przebieg trasy został wyznaczony decyzją środowiskową w 2012 r. Od 2019 r. była przygotowywana dokumentacja koncepcyjna i wykonywane badania podłoża. Umowę w formule Projektuj i buduj o wartości 74,77 mln zł Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wykonawca opracował projekty budowlane i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie we wrześniu 2022 r. budowy drogi.

Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

Na Pomorzu Zachodnim zaplanowano realizację dziewięciu zadań, prowadzonych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są już na ukończeniu i inwestycja będzie gotowa w II kwartale przyszłego roku. W tym roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic – Szwecji, Rusinowa, Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i w ubiegłym tygodniu złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 pod koniec września ruszył przetarg na budowę. Ta inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (budową nowego węzła łączącego autostradę A6 z DK13). Przygotowywany jest także przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20, a dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}