Obwodnica Sanoka oddana do ruchu
31.01.2020
Od 31 stycznia 2020 r. kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Inwestycja o długości 6,7 km obejmowała budowę obwodnicy miasta wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Początek trasy zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28), koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego).
Umowa i jej zakres
Umowa na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj została zawarta 9 lutego 2016 r. z Konsorcjum firm Max Bögl Polska oraz Max Bögl Stiftung. Wartość kontraktu wyniosła 171,6 mln zł.
Trasa główna ma parametry techniczne drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Obwodnica jest połączona z innymi drogami za pomocą 4 skrzyżowań jednopoziomowych:
- rondo na połączeniu obwodnicy z DW886 i DK28 (ul. Krakowska),
- skrzyżowanie na przecięciu obwodnicy z łącznikiem do ul. Okulickiego,
- rondo na przecięciu obwodnicy z nowym przebiegiem DP nr 2233R (ul. M. Konopnickiej) i łącznikiem do ronda „Beksińskiego” zlokalizowanego na istniejącym ciągu DK28,
- rondo na przecięciu obwodnicy z DK84 (ul. Lipińskiego). Budowa skrzyżowania oraz przebudowa odcinka DK84 zapewnia również połączenie obwodnicy z ul. Zagórską nr G 117158R.
W ramach zadania powstało 12 obiektów inżynierskich (8 mostów i 4 wiadukty) oraz 18 przepustów (4 obiekty na potokach górskich, 6 przejść dla zwierząt i przepustów pod obwodnicą, 8 przepustów ramowych pod drogami bocznymi).
Obwodnica z dofinansowaniem UE
1 października 2018 r. podpisano umowę na dofinansowanie unijne projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowity koszt projektu to 207,2 mln zł, z czego wartość dofinansowania UE to prawie 144 mln zł.
Główne cele budowy obwodnicy
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sanoka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zabudowy miasta, a przez to poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego, zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na drogach DK28 i DK84. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego pomiędzy Zatorem i Medyką, dostępność ekonomiczną i komunikacyjną regionu, skróci czas podróży w Bieszczady, zwiększy bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.