Odstępstwa od warunków technicznych pojazdów w kompetencji TDT
23.09.2021
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje, że Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przejmie dotychczasowe kompetencje MI w sprawie wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd. Dzięki temu usprawniona zostanie obsługa obywateli w tym zakresie. Zmiany obejmują także ujednolicenie przepisów dotyczących ograniczników prędkości w pojazdach, zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza oraz ujednolicenie procedury wydawania zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym.
Nowelizacja przewiduje, że kompetencje dotyczące wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd, zostaną przeniesione z Ministra Infrastruktury na Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Dyrektor TDT posiada szerokie kompetencje w dziedzinach ściśle powiązanych z transportem drogowym oraz wieloletnie doświadczenie dotyczące homologacji czy badań technicznych pojazdów. Dzięki nowemu rozwiązaniu usprawniona zostanie obsługa obywateli dotycząca wydawania odstępstwa od warunków technicznych pojazdów. Rocznie składanych jest w tej sprawie ok. 1,4 tys. wniosków.
Ponadto ujednolicone zostaną przepisy dotyczące ograniczników prędkości w pojazdach. Zachowano obowiązek wyposażenia pojazdów w homologowany ogranicznik prędkości, odwołując się do pojazdów kategorii homologacyjnej M2, M3 oraz N2, N3, ograniczający ich prędkość odpowiednio do 100 km/h i 90 km/h. Zmiana ta ma na celu dostosowanie do terminologii stosowanej w przepisach UE i zapewnienie spójności z przepisami homologacyjnymi, które w procedurze homologacji typu pojazdu posługują się kategoriami homologacyjnymi.
Kolejną zmianą jest zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza celem dokonania odczytu. Obowiązek ten w myśl nowych przepisów nie będzie obejmował np. maszyn budowlanych i wózków widłowych.
W projekcie ustawy wprowadzono obowiązek dołączenia do wniosku o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym kategorii V dowodu uiszczenia opłaty za wydanie zezwolenia. W wyniku tej zmiany nastąpi ujednolicenie zasad wnoszenia opłat za wydanie zezwoleń dla wszystkich kategorii (I-V).
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.
Projekt jest dostępny na stronie RCL: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12340256