W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odstępstwa od warunków technicznych pojazdów w kompetencji TDT

23.09.2021

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje, że Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przejmie dotychczasowe kompetencje MI w sprawie wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd. Dzięki temu usprawniona zostanie obsługa obywateli w tym zakresie. Zmiany obejmują także ujednolicenie przepisów dotyczących ograniczników prędkości w pojazdach, zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza oraz ujednolicenie procedury wydawania zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym.

Odstępstwa od warunków technicznych pojazdów w kompetencji TDT

Nowelizacja przewiduje, że kompetencje dotyczące wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd, zostaną przeniesione z Ministra Infrastruktury na Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Dyrektor TDT posiada szerokie kompetencje w dziedzinach ściśle powiązanych z transportem drogowym oraz wieloletnie doświadczenie dotyczące homologacji czy badań technicznych pojazdów. Dzięki nowemu rozwiązaniu usprawniona zostanie obsługa obywateli dotycząca wydawania odstępstwa od warunków technicznych pojazdów. Rocznie składanych jest w tej sprawie ok. 1,4 tys. wniosków.

Ponadto ujednolicone zostaną przepisy dotyczące ograniczników prędkości w pojazdach. Zachowano obowiązek wyposażenia pojazdów w homologowany ogranicznik prędkości, odwołując się do pojazdów kategorii homologacyjnej M2, M3 oraz N2, N3, ograniczający ich prędkość odpowiednio do 100 km/h i 90 km/h. Zmiana ta ma na celu dostosowanie do terminologii stosowanej w przepisach UE i zapewnienie spójności z przepisami homologacyjnymi, które w procedurze homologacji typu pojazdu posługują się kategoriami homologacyjnymi.

Kolejną zmianą jest zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza celem dokonania odczytu. Obowiązek ten w myśl nowych przepisów nie będzie obejmował np. maszyn budowlanych i wózków widłowych.

W projekcie ustawy wprowadzono obowiązek dołączenia do wniosku o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym kategorii V dowodu uiszczenia opłaty za wydanie zezwolenia. W wyniku tej zmiany nastąpi ujednolicenie zasad wnoszenia opłat za wydanie zezwoleń dla wszystkich kategorii (I-V).

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.

Projekt jest dostępny na stronie RCL: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12340256

{"register":{"columns":[]}}