Okrągły stół dotyczący CPK
30.08.2018
30 sierpnia 2018 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie odbyło się spotkanie Impact Roundtable z udziałem wiceministra infrastruktury, pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP Mikołaja Wilda. Jak zapowiedział wiceminister, podczas kongresu Impact mobility rEVolution’18, który odbędzie się we wrześniu br., zostaną zaprezentowane szczegóły dotyczące spółki celowej CPK.
- Za dwa tygodnie, 12 września w Katowicach podczas kongresu Impact mobility rEVolution’18, będziemy mogli dostarczyć kolejnych danych związanych z kwestiami operacyjnymi i spółką, która będzie zarejestrowana w najbliższym czasie - dodał wiceminister Wild. - Wyszliśmy z założenia, że lepiej poświęcić więcej czasu na ustalenie składu, struktury i perspektyw finansowych spółki. We współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju przeprowadzamy analizy, we współpracy z Przedsiębiorstwem Porty Lotnicze przygotowujemy prognozy ruchu. Prace pełną parą wystartują po powołaniu spółki – wyjaśnił wiceminister.
Podkreślił, że dla rządu priorytetem jest zagwarantowanie dalszego rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT, które będą głównym, ale nie jedynym użytkownikiem CPK. Na tym etapie prac wszystkie kluczowe linie lotnicze chcą przede wszystkim poznać zasady, na jakich będą funkcjonowały w przyszłym Porcie Solidarność.
- Chcemy zapewnić jak największą dostępność Portu Solidarność, ale chcemy też docenić głównego klienta, którym będzie LOT – dodał wiceminister Mikołaj Wild.
Szef Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys podkreślił, że Lotnisko Chopina jest lotniskiem regionalnym, a Centralny Port Komunikacyjny może stać się lotniskiem hubowym Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie infrastruktura lotniskowa nie jest aż tak rozwinięta jak w krajach Europy Zachodniej. Dodał, że nie widzi ryzyka braku pozyskania finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dodał, że w ostatnich 12 miesiącach PFR odbył kilkadziesiąt rozmów m.in. z bankami, funduszami finansującymi inwestycje infrastrukturalne. Jak zauważył, projekt został zakwalifikowany do Connecting Europe Facility, co oznacza, że znaczna część infrastruktury kolejowej mogłaby zostać sfinansowana ze środków UE.
Nowe lotnisko, usytuowane pod Warszawą, jest zapowiadane jako jedno z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 000 ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.