Pasażerski tabor kolejowy
Jaki cel chcemy osiągnąć
Celem jest odnowa pasażerskiego taboru kolejowego i zwiększenie komfortu oraz poprawa efektywności kolei. Inwestycja obejmuje zakup taboru do przewozów regionalnych (77 pociągów) oraz taboru do przewozów dalekobieżnych.
W jaki sposób
Wsparcie będą mogły otrzymać jedynie pojazdy zeroemisyjne tj. zasilane energią elektryczną lub hybrydowe wykorzystujące obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania oraz wyposażone w system ERTMS. W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie PKP Intercity S.A. w celu unowocześnienia taboru. Wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (77 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.
Nowy tabor będzie spełniać zasadę DNSH (ang. Do No Significant Harm, nie czyń poważnych szkód).
Konstrukcja, parametry techniczne i eksploatacyjne nowych pojazdów będą spełniały wymagania odpowiednich norm, będą zgodne z właściwymi wymogami technicznymi oraz będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych będzie instytucją odpowiedzialną za przeprowadzenie procedury konkursowej dotyczącej wyboru odbiorców wsparcia w zakresie taboru do przewozów regionalnych i podpisywanie umów o finansowanie inwestycji. Tabor do przewozów dalekobieżnych będzie przedmiotem umowy o dotację z PKP Intercity S.A. - operatorem pociągów dalekobieżnych.
Jakie korzyści przyniesie
Inwestycja przyczyni się do odnowy taboru kolejowego i zwiększenia udziału pojazdów wykorzystujących nowoczesne rozwiązania techniczne, w szczególności w odniesieniu do efektywności energetycznej i wpływu na środowisko. Nowy tabor dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego będzie wpływał pozytywnie na zmianę nawyków transportowych w społeczeństwie i zwiększenie udziału podróży odbywanych transportem kolejowym.