Pierwsza jezdnia ekspresowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego otwarta
29.11.2021
29 listopada 2021 r. udostępniona do ruchu została pierwsza, lewa jezdnia obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. Kierowcy mają do dyspozycji prawie 10 km nowej drogi, po jednym pasie w każdym kierunku.
Obwodnica przebiega po wschodniej stronie Tomaszowa Lubelskiego. Pierwsza nitka przejmie ruch tranzytowy, w tym m. in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego czy Zamościa, a także część ruchu lokalnego. Ostatnie badanie przeprowadzone w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 wykazało, że przez Tomaszów Lubelski przejeżdża średnio 18 tys. pojazdów w ciągu doby.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się wiosną 2019 r. Zgodnie z planem prace zakończą się w 2022 r. Pierwotnie budowa drugiej jezdni planowana była na lata 2025-2026. Podpisanie w ubiegłym roku aneksu z obecnym wykonawcą na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego pozwoli przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o co najmniej trzy lata.
W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska.
Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.
Ze względu na prowadzone prace przy budowie drugiej (prawej) jezdni, trasa została udostępniona na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 70 km/h, natomiast w rejonie Kolonii Łaszczówka i wiaduktu w ciągu ul. Tomaszowskiej, gdzie jest wyjazd i wjazd na budowę, do 40 km/h.
Inwestycja została dofinansowana ze środków UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) kwotą ok. 140 mln zł.