W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsze umowy na rozbudowę warszawskiego transportu publicznego w ramach programu FEnIKS podpisane

28.11.2024

28 listopada 2024 r. zostały podpisane dwie umowy o dofinansowanie z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) rozbudowy systemu transportu miejskiego w Warszawie: II linii metra oraz tramwaju do Wilanowa. To pierwsze projekty transportu miejskiego, a zarazem największe zarówno co do ich wartości, jak i zakresu prac, dla których zawierane są umowy o dofinansowanie ze środków programu FEnIKS. W konferencji prasowej w tej sprawie wziął udział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Pierwsze umowy na rozbudowę warszawskiego transportu publicznego w ramach programu FEnIKS podpisane

W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych i potrzeby zrównoważonego rozwoju, sprawnie działający transport miejski jest dla miast takich jak Warszawa kluczowy, ponieważ – jak wiele metropolii tej wielkości – jest ona przeciążona indywidualnym ruchem samochodowym.

— Często powtarzam, że transport to system naczyń połączonych i krwiobieg gospodarki. Dotyczy to zarówno całego kraju, jak i poszczególnych miast, a zwłaszcza takich metropolii jak Warszawa. Tlenem dla tego krwiobiegu są środki unijne. Podpisaniem umów na te dwa gigantyczne projekty za ponad 2 mld zł z programu FEnIKS, dostarczamy stolicy dodatkowej dawki ożywczego tlenu. Mam nadzieję, że już wkrótce uda się te wielkie transportowe projekty zakończyć, a mieszkańcy stolicy będą mogli z niego korzystać w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i infrastruktury towarzyszącej to największy projekt tramwajowy w Polsce. Jest to też inwestycja o strategicznym znaczeniu dla miasta, bo ta prawie dwudziestokilometrowa trasa połączy okolice Dworca Zachodniego, gęsto zaludnione dzielnice: Wolę, Odolany, Ochotę, Mokotów i Wilanów, przyczyniając się tym samym do istotnego rozwoju sieci połączeń tramwajowych w stolicy, a także umożliwiając okolicznym mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Inwestycja, która otrzymała dofinansowanie w wysokości 900 mln zł, jest kontynuacją wcześniejszego projektu, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Także z unijnym wsparciem od wielu lat budowane jest stołeczne metro. Dofinansowanie otrzymał ostatni budowany odcinek II linii metra, po którego ukończeniu będzie ona w całości gotowa. Projekt obejmuje budowę 3 stacji metra w dzielnicy Bemowo, budowę Stacji Techniczno-Postojowej oraz zakup 7 szt. taboru metra. Kwota przyznanego unijnego dofinansowania wynosi 1,125 mld zł.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) jest następcą dwóch poprzednich programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ). Jego głównym celem jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}