PKP Intercity inwestuje miliard złotych w nowoczesne pociągi
21.08.2019
21 sierpnia 2019 r. PKP Intercity podpisało umowę ze Stadlerem Polska na dostawę, wraz ze świadczeniem usług utrzymania, 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Kontrakt o wartości ponad miliarda złotych to jeden z filarów największego programu inwestycyjnego w historii spółki.
Wygodne i bezpieczne podróże po całej Polsce
Przedmiotem umowy jest dostawa 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 - P4 przez 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł.
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży.
W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego Internetu. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej składu. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Pociągi te będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i będą wyposażone m.in. w windy ułatwiających wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt.
Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne będą zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki. Nowe pociągi będą przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski. Wstępne plany zakładają skierowanie pojazdów na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin, co ma pozwolić na stworzenie jednolitego standardu przy wykorzystaniu obecnie posiadanego taboru na takich ciągach jak Gdynia-Łódź-Kraków/Przemyśl, Kraków-Warszawa-Olsztyn, Olsztyn-Warszawa-Bielsko-Biała i Bielsko-Biała-Łódź-Gdynia.
Sprawdzone jednostki
Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Jednak zanim to nastąpi dwie pierwsze z nich będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).
Kolej na inwestycje
Obecnie PKP Intercity posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu FLIRT. Ponadto w czerwcu 2019 r. spółka podpisała wartą blisko 275 mln zł umowę na modernizację 14 pojazdów ED74. Po zrealizowaniu umowy przez Stadlera Polska kolejowy przewoźnik będzie dysponował flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Zakup 12 fabrycznie nowych pojazdów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Dzięki realizacji programu, po jego zakończeniu w 2023 r., tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy Internet. Po podpisaniu umowy ze Stadlerem Polska kwota umów zawartych przez przewoźnika z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej wynosi już ponad 4 miliardy zł.