W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

PKP Intercity zyska nowe zespoły trakcyjne

05.07.2024

W ciągu dwóch i pół roku we flocie PKP Intercity pojawią się pierwsze w historii dwunapędowe zespoły trakcyjne. Zamówione przez przewoźnika pojazdy pozwolą zwiększyć ofertę na liniach niezelektryfikowanych, z czego skorzystają m.in. mieszkańcy Zamojszczyzny, Podlasia czy Podkarpacia.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak po podpisaniu przez PKP Intercity umowy z firmą NEWAG SA na dostawę 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych

Spółka PKP Intercity SA podpisała 5 lipca 2024 r. umowę z firmą NEWAG SA na dostawę 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Jest to największy zakup w historii spółki pod względem jednocześnie pozyskiwanych zespołów trakcyjnych. Wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 3,3 mld zł. Dostawa dwóch pierwszych pojazdów nastąpi w terminie do 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

— To historyczna transakcja spółki PKP Intercity. Wielka chwila szczególnie dla tych, którzy będą jeździć tymi składami. To jest odpowiedź na zapotrzebowanie przede wszystkim na komfortowe przejazdy naszymi pociągami z mniejszych miast na Podlasiu, Lubelszczyźnie i Podkarpaciu. Podpisana dzisiaj ze spółką NEWAG umowa to kolejny krok w kierunku inwestycji taborowych, które mają przygotować spółkę PKP Intercity do okresu liberalizacji przewozów. Dotychczasowa współpraca przewoźnika i nowosądeckiego producenta była bardzo udana, co pozwala sądzić, że również projekt dwunapędowych zespołów trakcyjnych okaże się kolejnym sukcesem — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Korzyści dla pasażerów oraz dla przewoźnika

Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju, PKP Intercity chce powiększać tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Obecnie spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych pozwoli zapewnić nie tylko komfort pasażerom, lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce.

Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity, co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.

Nowe pojazdy zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. Znajdzie się w nich także 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.

Pozyskanie nowych składów pozwoli na rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Z połączeń będą mogli skorzystać mieszkańcy m.in. Hajnówki, Zamościa, Hrubieszowa, Mielca, Zagórza, Krosna, Jasła, Nysy, Jeleniej Góry, Gorzowa Wielkopolskiego oraz Chojnic. Połączenia dalekobieżne docelowo obsłużą także Ostrołękę oraz Łomżę.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}