Po 25 latach znów pociągiem z Bielska Podlaskiego do Hajnówki
31.12.2020
Na linię Lewki – Hajnówka po 25 latach wracają pociągi pasażerskie. Mieszkańcy pięciu miejscowości zyskają dostęp do kolei, szybsze i wygodniejsze podróże, turyści – lepszy dojazd w rejon Puszczy Białowieskiej. Inwestycja za ponad 88 mln zł mln zrealizowana została przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Efektem inwestycji są wygodniejsze i szybsze podróże z Hajnówki do Białegostoku. Pasażerowie od stycznia mogą podróżować pociągami w relacjach: Białystok – Bielsk Podlaski - Lewki - Hajnówka, Bielsk Podlaski – Lewki - Hajnówka. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka to 80 min, natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka to 31 min.
Nowe połączenia to dostęp do kolei w pięciu lokalizacjach: Mikłaszach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej. Będą lepsze codzienne dojazdy do szkoły i pracy oraz łatwiejszy dojazd w atrakcyjny dla turystów rejon Puszczy Białowieskiej. Linia z Bielska Podlaskiego przez Lewki do Hajnówki usprawni również transport towarów do przejścia granicznego w Siemianówce.
Większy dostęp do kolei
Na trasie z Lewek do Hajnówki zbudowano nowy przystanek w Mikłaszach, a w Lewkach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej nieczynne dotąd przystanki zostały przebudowane i będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Zainstalowano nowe wiaty, oznakowania i gabloty informacyjne, a także stojaki na rowery. Wszystkie perony są wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów, a dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zbudowano pochylnie. Na całej długości 27-kilometrowej linii wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa zwiększyła przebudowa 22 przejazdów kolejowo – drogowych.
Zmodernizowana została też stacja w Hajnówce – zbudowano 4 nowe, wygodne perony, przebudowany został układ torowy. W nowym miejscu przygotowano perony do obsługi pociągów przejeżdżających bezpośrednio z Bielska Podlaskiego. Nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyposażenie nastawni usprawnią przejazdy pociągów i bezpieczeństwo podróży.
Wartość inwestycji na linii kolejowej nr 52 z Bielska Podlaskiego do Hajnówki to ponad 88 mln zł. Modernizacja współfinansowana jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Wygodniej do Białegostoku i Siemiatycz
W styczniu 2021 r. planowane jest także zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 31 z Hajnówki przez Czeremchę, do Siemiatycz. Na tej trasie zmodernizowano stacje w Siemiatyczach, Nurcu i Czeremsze oraz 7 przystanków. Pociągi na odcinek z Hajnówki do Czeremchy wróciły w sierpniu tego roku. Prowadzone nadal były prace związane z zabudową nowych, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W grudniu 2020 r. do użytku została oddana nowa nastawnia w Czeremsze.
Wykonano większość prac na linii Bielsk Podlaski – Białystok. Pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych stacji i przystanków, w tym 3 nowych: Orzechowicze, Hryniewicze, Białystok Nowe Miasto. Niebawem dostępny dla podróżnych będzie przystanek w Rajsku, który powstał w nowej lokalizacji.
Modernizacja linii kolejowych na południu województwa podlaskiego odbywa się w ramach trzech projektów:
- „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka”, o wartości 181,1 mln zł;
- „Prace na linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki)”, o wartości 64,2 mln zł;
- „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”, o wartości 88,2 mln zł.
Projekty są realizowane przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.