Pociągi wróciły na trasę Lublin - Kraśnik
13.09.2018
13 września 2018 r. pociągi wróciły na odcinek linii kolejowej z Lublina do Kraśnika. Podróżni korzystają z wygodnych peronów m.in. w Krężnicy Jarej, Majdanie, Niedrzwicy Kościelnej, Leśniczówce, Pułankowicach i Kraśniku. Prace przeniosły się teraz na odcinek Kraśnik - Zaklików. Efektem inwestycji wartej 367 mln zł będą krótsze przejazdy i większe bezpieczeństwo.
Prace realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA na 100 km trasie Stalowa Wola Rozwadów – Lublin to pierwsza od 30 lat tak duża elektryfikacja linii kolejowej w Polsce. Przebudowa pozytywnie wpłynie na obsługę ruchu regionalnego m.in. od stacji Stalowa Wola Rozwadów do linii nr 7 Warszawa Lublin – Dorohusk, i na usprawnienie transportu towarów m.in. pomiędzy kopalnią węgla kamiennego w Bogdance, a elektrownią węglową w Połańcu.
Dodatkowo PKP PLK zamierzają zbudować łącznicę między liniami nr 7 Lublin – Warszawa i nr 68 Lublin – Stalowa Wola. Takie rozwiązanie usprawni komunikację kolejową w aglomeracji lubelskiej.
Na odcinku Kraśnik – Zaklików wykonawca przystąpił do demontażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, zabudowy fundamentów sieci trakcyjnej oraz oczyszczania tłucznia specjalistyczną maszyną. Roboty obejmują modernizację torów i rozjazdów, obiektów inżynieryjnych, peronów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę sieci trakcyjnej. Na czas modernizacji przewoźnicy wprowadzili autobusową komunikację zastępczą.
Efektem prac będą krótsze o ok. 20 min podróże na trasie Lublin – Stalowa Wola oraz Lublin – Rzeszów. Pasażerowie zyskają lepszą komunikację, na linii wybudowane zostaną dwa nowe przystanki w Zaklikowie i Charzewicach. 20 przystanków zostanie zmodernizowanych i dostosowanych do oczekiwanego standardu obsługi. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Większy poziom bezpieczeństwa na trasie zapewni przebudowa 70 przejazdów kolejowo-drogowych, wymiana 56 rozjazdów oraz remont 46 i przebudowa 24 obiektów inżynieryjnych. Montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym usprawni przejazd pociągów. Inwestycja zakończy się w 2019 roku.
Całkowity koszt projektu to 367 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) wynosi 311,9 mln zł. Więcej informacji na temat projektu na stronie PKP PLK.