Podłęże-Piekiełko: start! Na początek linia nr 104
11.05.2023
Podpisano umowy na realizację pierwszych prac budowlanych w projekcie o popularnej nazwie "Podłęże-Piekiełko". Projekt ten składa się z dwóch elementów: przebudowy linii Chabówka-Nowy Sącz (linia nr 104) oraz budowy linii Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna (linia nr 622). Kontrakty dotyczą dwóch odcinków linii 104: Chabówka-Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz-Klęczany.
Zawarte dzisiaj kontrakty z wykonawcami, na modernizację odcinków linii Chabówka – Nowy Sącz, stanowią ważny etap w procesie inwestycyjnym. To oznacza przejście z fazy projektowania do realizacji przedsięwzięcia. Dzięki inwestycji przygotowana zostanie trasa dla wygodnych, regularnych połączeń pasażerskich. Po ponad 20 latach przerwy na trasę będą mogły wrócić pociągi. Spełnią się oczekiwania mieszkańców Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala i innych miejscowości w regionie.
Zgodnie z umowami, wykonane prace zapewnią sprawne i bezpieczne podróże. Mieszkańcy miejscowości, położonych w pobliżu trasy kolejowej, zyskają lepszą dostępność komunikacyjną. Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe perony będą m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte, przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei.
Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.
Umowę na modernizację odcinka Chabówka – Rabka Zaryte, za blisko 370 mln zł zrealizuje na zlecenie PLK SA Firma Budimex SA. Kontrakt, dot. odcinka bocznica Klęczany – Nowy Sącz, za nieco ponad 780 mln zł zrealizuje konsorcjum w składzie : Torpol S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.
Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.