Podsumowanie działań administracji rządowej na rzecz branży transportu drogowego
20.12.2024
20 grudnia 2024 r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie wiceministra infrastruktury Stanisław Bukowca z przedstawicielami organizacji zrzeszających przewoźników drogowych i pracodawców transportu drogowego. W spotkaniu wzięli udział także reprezentanci służb kontrolnych: Inspekcji Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Policji i Straży Granicznej.
Spotkanie poza omówieniem działań podjętych w 2024 r. miało również na celu przybliżenie planów działań na 2025 r., wychodzących naprzeciw postulatom przewoźników. Aktualne informacje o prowadzonych w MI pracach legislacyjnych i podejmowanych działaniach na forum międzynarodowym na rzecz branży transportu drogowego, a także postulaty przewoźników drogowych były dominującymi kwestiami dyskutowanymi w trakcie spotkania. Zostały również zaprezentowane wyniki kontroli organów Inspekcji Transportu Drogowego i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie kontroli przewoźników zagranicznych i egzekwowania 14. pakietu sankcji UE wobec Rosji i Białorusi.
Odnośnie zakończonych prac legislacyjnych wiceminister Bukowiec wskazał na dwie nowelizacje: ustawę wprowadzającą przyspieszenie obowiązku zgłaszania międzynarodowego przewozu drogowego w systemie SENT dla przewoźników spoza Unii Europejskiej (od 1 listopada b.r.) oraz ustawę wdrażającą dyrektywę unijną o najmowaniu pojazdów bez kierowców. Regulacje te mają odpowiednio: wzmocnić zjawisko uczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego ze strony przewoźników nieunijnych, a także uelastycznić korzystanie z floty pojazdów przez polskich przewoźników, poprzez dopuszczenie do wykorzystywania przy przewozach rzeczy także pojazdów najmowanych i zarejestrowanych w innych państwach UE.
Wiceminister Bukowiec przekazał również uczestnikom, że dzięki kilkumiesięcznym staraniom polskiego Ministra Infrastruktury Komisja Europejska zaleciła służbom kontrolnym wszystkich państw UE nienakładanie kar za brak wymiany tachografu przez pierwsze dwa miesiące 2025 r.
Priorytetem na 2025 r. jest prowadzenie intensywnych prac nad oczekiwanym przez przewoźników projektem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (UD18), wprowadzającym m.in. czasowe zmiany w zakresie wynagrodzeń kierowców, zwiększenie odpowiedzialności spedytorów, nadawców, załadowców i pośredników przy przewozach rzeczy za zlecanie przewozu nieuprawnionemu przewoźnikowi drogowemu, a także skrócenie terminów płatności za realizowane usługi transportowe.
Kolejną z oczekiwanych i niezbędnych zmian prawa jest także zmiana przepisów ustawy o transporcie drogowym w zakresie wydzielenia wojewódzkich inspektorów transportu drogowego z administracji zespolonej z wojewodami.
Przewoźnicy drogowi przedstawili aktualne problemy i postulaty branży, w tym dotyczące oczekiwanych zmian legislacyjnych w obszarze ochrony i wsparcia polskiej branży transportowej oraz wnioski i uwagi dotyczące współpracy ze służbami kontrolnymi.