W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie roku na drogach krajowych

20.12.2024

W najbliższy poniedziałek 23 grudnia 2024 r., po oddaniu do ruchu dwóch fragmentów S7 i S52 (fragmentu północnej obwodnicy Krakowa), długość sieci dróg szybkiego ruchu przekroczy 5,2 tys. km, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych. 2024 rok zakończy się oddaniem do ruchu 156 km nowych dróg, umowami na 36 odcinków o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł oraz przetargami na 28 odcinków dróg krajowych o długości niemal 289 km. W konferencji podsumowującej działania drogowców w mijającym roku wziął udział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Konferencja prasowa z udziałem wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisława Bukowca podsumowującą rok na drogach krajowych i przedstawiającą plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na nadchodzący rok.
— W 2024 roku oddawaliśmy do ruchu nowe odcinki dróg, zawierane były nowe kontrakty na realizację inwestycji w całym kraju, GDDKiA ogłaszała też przetargi na wybór wykonawców kolejnych zadań. Działania te sprawiają, że Polska jest dziś największym placem budowy w Europie. Mijający rok to także okres wzmożonych prac związanych z naprawą zniszczeń po wrześniowej powodzi, te prace nie ustają — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Nowe trasy dostępne dla kierowców

W całym 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępni w sumie 18 odcinków dróg o łącznej długości niemal 156 km: 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic: 

  • A2 Kałuszyn – Groszki 
  • A2 Groszki – Siedlce Zachód 
  • A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe 
  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza  
  • S3 Bolków – Kamienna Góra Północ  
  • S6 obwodnica Koszalina 
  • S7 Miechów – Szczepanowice 
  • S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia) 
  • S16 Borki Wielkie – Mrągowo 
  • S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia) 
  • S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia) 
  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego 
  • DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód 
  • DK31 obwodnica Gryfina 
  • DK32 obwodnica Strykowa 
  • DK44 obwodnica Oświęcimia 
  • DK47 Rdzawka – Nowy Targ 
  • DK72 obwodnica Grzymiszewa 

Umowy i przetargi na kolejne kilometry dróg

Mijający rok był również niezwykle intensywny pod względem prac nad inwestycjami, z których kierowcy skorzystają dopiero w kolejnych latach. Podpisano 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł. 9 umów obejmuje realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł. 

GDDKiA ogłosiła też przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Obejmują one 7 odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km. Ogłoszono też przetargi na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i 2 odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km. 

Odbudowa po powodzi

Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura drogowa. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z jej odbudową obejmujące  532 zadania o szacunkowej wartości ponad 500 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów.

Podczas powodzi najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowaliśmy w woj. opolskim. Od początku naszym priorytetem było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. Do tej pory udostępniony został kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach w ciągu DK40 oraz przywrócony na DK94 w Skorogoszczy. Na drodze krajowej nr 45 w  Krapkowicach, gdzie uszkodzone zostały dwa mosty, trwa obecnie budowa przyczółków pod most tymczasowy.  

Poprawa bezpieczeństwa

W 2024 r. uruchomiono 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID). 

W tym roku zakończyła się realizacja 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3830 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7258 miejsc.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}