W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polska otrzyma 5 mld euro ze środków europejskich na odbudowę po powodzi

19.09.2024

19 września 2024 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak odwiedził kilka miejsc, które szczególnie mocno zostały dotknięte powodzią m.in. Kłodzko i Głuchołazy. Wieczorem z inicjatywy premiera Donalda Tuska odbyło się spotkanie szefów rządów państw, w których wystąpiła powódź, z przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen. Uzgodniono, że na odbudowę infrastruktury zniszczonej przez żywioł UE przeznaczy 10 mld euro, z czego połowa środków – 5 mld euro – przypadnie Polsce. Dzień zakończył się posiedzeniem sztabu kryzysowego z udziałem premiera Donalda Tuska, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i ministra spraw wewnętrznych i administracji Tomasza Siemoniaka.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w trakcie briefingu dla mediów w Nysie

Aktualna sytuacja komunikacyjno-transportowa w związku z zagrożeniem powodziowym – stan na godz. 18

Sytuacja na drogach

Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany. Zablokowane są 4 odcinki dróg krajowych w zarządzie GDDKiA i zamknięty jest 1 most.

W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:

  • DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
  • DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
  • DK46 w Malerzowicach Wielkich, gdzie most został zamknięty z powodu wysokiego stanu wód,
  • DK94 w pobliżu Skorogoszczy.

Otworzono most (obowiązuje ograniczenie tonażowe do 15 t) i przywrócono ruch na DK94 w Bolesławcu, gdzie dotychczas most był zamknięty z powodu wysokiego poziomu wody.  W związku z tym w województwie dolnośląskim wszystkie drogi są przejezdne.

W województwie lubuskim:

  • ruch jest wstrzymany na DK12 w miejscowości Szprotawa,
  • na DK27 miejscowości Nowogród Bobrzański obowiązuje ruch wahadłowy z powodu osunięcia nasypu.

Pomimo trudnych warunków w woj. opolskim na drodze krajowej nr 40 w Mochowie ruch jest utrzymany, ale przejazd przez most odbywa się wahadłowo ze względu na wysoki stan wody. Podobnie sytuacja wygląda na drodze krajowej nr 39 w miejscowości Brzeg. Z kolei na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy wprowadzony został ruch wahadłowy.

W województwie śląskim wszystkie drogi krajowe są przejezdne i utrudnienia nie powinny występować.

Sytuacja na kolei

Pracownicy PKP PLK z ogromnym zaangażowaniem bronili mostu kolejowego nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim, leżącego na kluczowej magistrali Wrocław-Opole-Katowice-Kraków-Rzeszów. W trudnych warunkach powodziowych usuwali konary i inne materiały naniesione przez wodę, które mogły uszkodzić konstrukcję mostu. Dzięki ich pracy i poświęceniu udało się zabezpieczyć most, co umożliwi bezpieczny ruch pociągów na tej strategicznej trasie.

W bardzo szybkim tempie uruchomione zostały zalane i zniszczone linie kolejowe, dzięki czemu przywrócono dojazdy do Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Kłodzka i Nysy. Najtrudniejsza sytuacja występuje w rejonie węzła Kłodzko i na linii Nysa – Prudnik. Prace w tych miejscach są kontynuowane, aby jak najszybciej przywrócić przejezdność.

Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na dwóch odcinkach linii lokalnych: Nysa – Prudnik oraz stacja Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto. Nieprzejezdne są także przejścia graniczne z Czechami: Chałupki-Bohumin, Głuchołazy i Cieszyn, natomiast częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu granicznym Zebrzydowice-Petrovice.

Mimo trudnej sytuacji dotychczas udrożniono ruch na 26 odcinkach linii kolejowych. Na stacjach pasażerowie są na bieżąco informowani o zmianach w komunikacji. Do godziny 18:00 odwołano 49 pociągów, natomiast 49 kursuje na skróconych trasach. Ze względu na sytuację pogodową odnotowano opóźnienia 62 pociągów na 419 minut.

Pociągi PKP Intercity nadal nie kursują na liniach: Kędzierzyn-Koźle – Jelenia Góra, Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice oraz Rybnik/Racibórz – Chałupki. Ograniczony ruch utrzymuje się także na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Wczoraj po południu wznowiono kursowanie zastępczych autobusów na odcinku Strzelin – Kłodzko, co oznacza, że PKP Intercity przywróciło przewóz pasażerów na trasie do Kłodzka.

Dworce w Kłodzku Głównym i Prudniku wciąż pozostają wyłączone z użytku.

Na dworcu Wrocław Główny do odwołania został wyłączony z użytkowania parking podziemny. Do dyspozycji podróżnych pozostaje parking naziemny przed dworcem.

Sytuacja hydrologiczna i stan zbiorników przeciwpowodziowych

Zbiornik Racibórz Dolny jest zapełniony w około 59,4 proc., co odpowiada ok. 110 mln m3 wody. Zrzut wody ze zbiornika wynosi około 676 m³/s. Służby dążą do obniżenia go do poziomu 430 m³/s.

19 września na zbiorniku Mietków sukcesywnie zmniejszano odpływ wody – o godzinie 7:00 wynosił on 80 m³/s, a do godziny 9:00 został obniżony do 40 m³/s. Obecnie odpływ wynosi 50 m³/s. Jednocześnie na całym obszarze powodziowym zgłaszane są przesiąki wałów przeciwpowodziowych, na które służby Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie reagują na bieżąco.

W zbiorniku Nysa odpływ zmniejszono do 250 m3/s, a w zbiorniku Otmuchów do 220 m3/s.

18 września uruchomiono dwa poldery przeciwpowodziowe. O godzinie 17:00 rozpoczęto napełnianie polderu Blizanowice-Trestno, którego pojemność wynosi 3,8 mln m³, a o 23:00 uruchomiono polder Oławka, mogący pomieścić 12 mln m³ wody.

W polderze Buków, gdzie wcześniej zgłaszano przesiąki w bocznym obwałowaniu, udało się je skutecznie uszczelnić. Obecnie polder jest zapełniony w 53,9 proc., co odpowiada około 30,7 mln m³ wody.

Do akcji powodziowej dołącza RZGW Szczecin, który aktualnie przygotowuje się do przejścia fali.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}