Polsko-brytyjska współpraca w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego
20.05.2020
Przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali 20 maja 2020 r. porozumienie o współpracy dotyczącej CPK. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy gwarantuje wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Port Lotniczy Solidarność, i ponad 1600 km nowych szlaków kolejowych, w tym linii dużych prędkości.
Stronami porozumienia o współpracy (Memorandum of Understanding) byli wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała i ambasador Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce Jonathan Knott, który podpisał dokument w imieniu ministra ds. eksportu i handlu międzynarodowego Wielkiej Brytanii Grahama Stuarta. W spotkaniu uczestniczyli też Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, i Janusz Janiszewski, stojący na czele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Jak podkreślił ambasador Jonathan Knott, strona brytyjska deklaruje udostępnienie doświadczeń zdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i İGA w Stambule. Porozumienie przewiduje współpracę – w ramach polsko-brytyjskiego zespołu konsultacyjnego – m.in. w planowaniu infrastruktury lotniskowej i kolejowej, zaprojektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby CPK, zagospodarowaniu przestrzennym dotyczącym rejonu Airport City i pełnej cyfryzacji projektu.
Po stronie polskiej beneficjentami porozumienia są m.in. CPK, PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW). Ze strony brytyjskiej uczestniczą w nim m.in. Ministerstwo Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, i National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządca przestrzeni powietrznej na Wyspach.
Podpisane porozumienie to kontynuacja dotychczasowych polsko-brytyjskich działań związanych z projektem CPK. W czerwcu i wrześniu 2019 roku miały miejsce warsztaty architektoniczne, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i spółki CPK. Ich efektem były wstępne koncepcje architektoniczne Portu Lotniczego Solidarność. Propozycje przygotowały biura projektowe o światowej renomie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy, Pascall+Watson, Woods Bagot, Populous i KPF.
W wyniku konsultacji z ponad 150 partnerami branżowymi dotyczącymi wymagań technicznych i operacyjnych nowego lotniska, które miały miejsce w 2019 roku, powstał tzw. brief strategiczny. Dokument zawierał podstawowe założenia CPK, do którego uwagi zgłaszali m.in. przewoźnicy lotniczy – także z Wielkiej Brytanii. W tej chwili w CPK trwają postępowania dotyczące m.in. wyboru doradcy strategicznego i konsultanta technicznego ds. master planu, które mają być rozstrzygnięte w tym roku.
W ramach Programu CPK powstanie nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz ponad 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości, np. Warszawa-CPK-Łódź). Wspólnie z istniejącymi liniami złożą się one na sieć mającą połączyć stolicę Polski i CPK z największymi miastami w kraju, w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym prawie 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w ramach powiązanych sektorów gospodarki.