W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polsko-czeskie rozmowy o transporcie i infrastrukturze transportowej

06.02.2020

Infrastruktura drogowa, rozwój kolei dużych prędkości na obszarze państw Grupy V4 (Polski, Czech, Słowacji i Węgier) oraz pasażerskie połączenia kolejowe były głównymi tematami rozmów ministrów ds. transportu Polski i Czech. Na spotkaniu w Pradze, 6 lutego 2020 r. delegacji polskiej przewodniczył minister Andrzej Adamczyk. Stronę czeską reprezentował wicepremier Karel Havlíček, minister przemysłu i handlu, od tego roku również minister transportu.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z wicepremierem Czech

Infrastruktura drogowa: S3-D11

Polska i Czechy modernizują i rozbudowują infrastrukturę transportową głównych szlaków transportowych. Wpisana do sieci bazowej TEN-T, budowana po stronie polskiej droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo 470 km długości. Trasa ta biegnie przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę do granicy z Republiką Czeską w Lubawce. Odcinek do granicy z Republiką Czeską ukończony zostanie do 2023 r. Droga umożliwi szybkie i bezkolizyjne połączenie Republiki Czeskiej z zachodnimi regionami Polski oraz portami morskimi Szczecin i Świnoujście.

Planowane jest połączenie jej z prowadzącą do Pragi czeską autostradą D11, w miejscowościach Lubawka i Kralovec. Odcinek Hradec Kralove - granica państwa po stronie czeskiej ma być w całości gotowy do 2028 r.

- Droga ekspresowa S3 i autostrada D11 to dla obu państw kluczowy szlak drogowy. Połączenia transgraniczne są ważne nie tylko dla lokalnych, przygranicznych społeczności, ale również dla gospodarek państw, które łączą - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Koleje dużych prędkości (KDP) oraz pasażerskie połączenia kolejowe: Praga-Wrocław, Praga-Warszawa

Podczas spotkania poruszono również tematy kolejowe, w szczególności dotyczące projektu Kolei Dużych Prędkości łączących państwa Grupy Wyszehradzkiej. Budowa szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą, Budapesztem, Bratysławą i Pragą to inicjatywa zaproponowana w 2018 roku. 

Projekt linii KDP V4 jest elementem działań modernizacyjnych obejmujących całą sieć transportową w Polsce. To m.in. plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz zapewniających jego obsługę szybkich połączeń kolejowych. Wpisują się również w zwiększenie spójności z europejską siecią transportową poprzez budowę połączeń transgranicznych.

- Budowa systemu kolei dużych prędkości w państwach Grupy Wyszehradzkiej stanowi niewątpliwie przedsięwzięcie, które może zmienić mapę transportową Unii Europejskiej na korzyść naszego regionu. Jest to najlepsze świadectwo transportowej świadomości państw zaangażowanych w jego realizację - dodał minister Adamczyk.

 

Minister A. Adamczyk poruszył również temat Pakietu Mobilności w kontekście jego negatywnych skutków środowiskowych. Ministrowie zgodzili się, że Pakiet Mobilności w obecnej postaci znacząco odbiegł od pierwotnych założeń legislacyjnych, tj. ochrony praw socjalnych kierowców i przekształcił się w narzędzie utrudniające firmom transportowym z Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do rynków Europy Zachodniej.

Minister Adamczyk spotkał się również z Martinem Kolovratnikiem, Szefem podkomisji ds. transportu Izby Poselskiej czeskiego parlamentu. Rozmawiano o usprawnieniach w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnych, w tym o możliwych zmianach legislacyjnych w tym zakresie.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}