Polsko-litewska współpraca w zakresie żeglugi powietrznej
07.12.2022
7 grudnia 2022 r. w Warszawie odbyło się piąte posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (ang. Baltic Functional Airspace Block; Baltic FAB), w skład którego wchodzą Polska oraz Litwa. Polskiej delegacji przewodniczył wiceminister infrastruktury Rafał Weber, natomiast na czele delegacji litewskiej stanął wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Julius Skačkauskas. Posiedzenie Rady odbyło się w dziesiątą rocznicę dwustronnej umowy na rzecz przystąpienia do tego bloku, podpisanej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i Republiką Litewską.
Na posiedzeniu zostały podjęte decyzje dotyczące funkcjonowania Baltic FAB, w tym zaktualizowano plan działań w zakresie wdrażania Strategii Rozwoju Inicjatywy oraz rozpoczęcia pilotażowego projektu w zakresie regionalnego planu awaryjnego dla służb żeglugi powietrznej. Omówiono także konsekwencje rosyjskiej agresji na Ukrainę dla funkcjonowania polskiej i litewskiej przestrzeni powietrznej oraz daleko idące ograniczenia lotów nad Rosją i Białorusią.
Baltic FAB jest jednym z dziewięciu europejskich Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej, ustanowionych w odpowiedzi na pakiet przepisów dotyczących Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky - SES). Obejmuje on obszar Regionu Informacji Powietrznej Warszawy oraz Wilna, a jego głównym celem jest osiągnięcie maksymalnej pojemności, efektywności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz skrócenie długości tras lotniczych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Rada Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej to najwyższy organ decyzyjny w ramach struktury FAB-u, który odpowiada m.in. za nadawanie i akceptację kierunków strategicznych inicjatywy, współpracę na wysokim szczeblu administracji państwowej obu krajów oraz nadzór nad realizacją Strategii Baltic FAB.
W trakcie trwania posiedzenia odbyło się również spotkanie dwustronne obu ministrów. Omówione zostały na nim kwestie międzynarodowego transportu drogowego oraz modernizacji polsko-litewskich połączeń drogowych.