W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polsko-litewskie rozmowy o inwestycjach transportowych

12.09.2024

Współpraca transportowa Polski i Litwy była tematem rozmowy wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskaliovienė.

Rozmowa wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskaliovienė

Podczas spotkania w Warszawie przedstawiciele resortów odpowiedzialnych za transport wymienili informacje na temat stanu realizacji kolejowej trasy Rail Baltica - transeuropejskiego korytarza, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie z Finlandią. Trasa będzie docelowo spełniała europejskie wymogi dla sieci TEN-T.
 

Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast na przestrzeni najbliższych lat odcinek Ełk Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loreta Maskaliovienė przedstawiła planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie i potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.

Wiceminister Malepszak omówił także trwające prace nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy (HRJ), który w perspektywie od 2030 r. zaowocuje w skali całego kraju zintegrowanym i cyklicznym rozkładem jazdy pociągów, kursujących w równych odstępach czasu, w powtarzalnym układzie połączeń i ze stałym, nowym wzorcem zatrzymań. Wiceminister zaznaczył również, że dla stabilności przyjętych rozwiązań oraz dla wiarygodności Horyzontalnego Rozkładu Jazdy istotne jest przeprowadzenie procesu konsultacyjnego z udziałem kluczowych interesariuszy, nie tylko z przewoźnikami i ze wszystkimi organizatorami publicznego transportu zbiorowego w Polsce, ale także z partnerami zagranicznymi organizującymi kolejowe połączenia międzynarodowe we współpracy ze stroną polską.
 

Liczę, że wezmą Państwo udział w konsultacjach, a wypracowany model oferty przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów w połączeniach między naszymi państwami powiedział wiceminister Piotr Malepszak.


Poinformował także o zakładanym wzbogaceniu oferty przewozowej pomiędzy Polską a Litwą, które obejmują między innymi dodanie do rozkładu jazdy na rok 2025/26 drugiej pary pociągów pasażerskich (w ciągu doby) w relacji Warszawa Wilno. Przedstawił również plany prac inwestycyjnych w postaci głębokiej modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz wdrożenia taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem.

Ponadto wiceministrowie rozmawiali o przyszłości finansowania transportu, w kontekście debaty nad długofalowym budżetem Unii Europejskiej o Wieloletnich Ramach Finansowych na lata 2028-2034. Wiceminister Malepszak wskazując na wyzwania w ramach odnowionej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, podkreślił konieczność ustanowienia nowych, wzmocnionych mechanizmów finansowych, zastępujących CEF. Wiceminister Maskaliovienė poparła polskie stanowisko, podkreślając potrzebę konieczności pogłębionej współpracy na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na realizację kluczowych projektów infrastrukturalnych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}