Polsko-rumuńskie rozmowy o współpracy infrastrukturalnej
03.03.2022
Ewakuacja i transport humanitarny w związku z wojną na Ukrainie, środkowoeuropejskie korytarze transportowe, rewizja sieci TEN-T oraz współpraca w ramach Unii Europejskiej były tematami rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wicepremierem, ministrem transportu i infrastruktury Rumunii, Sorinem Mihai Grindeanu. Ministrowie spotkali się 3 marca 2022 r. w ramach stolika transportowego polsko-rumuńskich konsultacji międzyrządowych.
Polska podjęła szereg działań mających wspomóc Ukrainę, m.in. uruchomiono pociąg ewakuacyjny na trasie Przemyśl – Lwów, a przewoźnicy kolejowi zwolnili obywateli Ukrainy, który uciekają przed wojną, z opłat za przejazdy kolejami. W obszarze drogowym wprowadzono ułatwienia dla transportów humanitarnych (np. zwolnienie z opłat drogowych) oraz dla przewoźników, którzy pierwotnie planowali przejazd przez terytorium obecnego konfliktu zbrojnego, a teraz chcą jechać tranzytem przez Polskę. W ramach współpracy służb lotniczych udostępniono natomiast samolotom ukraińskim polskie lotniska.
Ponadto Polska podjęła współpracę z państwami trzecimi, które także chcą wspierać Ukrainę. Przykładem tego jest kooperacja z Czechami dotycząca przyjazdu pociągów czeskich do Przemyśla, w celu przywiezienia Ukraińców zmierzających do swojego kraju oraz zabranie uchodźców z granicy w drodze powrotnej.
Rumunia jest istotnym partnerem Polski w dziedzinie projektów infrastrukturalnych. Obecnie realizowany jest szlak Via Carpatia, który ma zapewnione finansowanie zarówno na polskim, jak i rumuńskim odcinku. Polska i Rumunia będą także przedstawiać wspólne inicjatywy w ramach rewizji sieci TEN-T.
Zgłoszenie przez Komisję Europejską propozycji utworzenia nowego Europejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Morze Czarne / Morze Egejskie jest sukcesem państw Europy Środkowej i Południowej. Stworzenie multimodalnego korytarza w oparciu o szlak drogowy Via Carpatia, i kolejowy Rail Carpatia ugruntuje dalszy rozwój ekonomiczny regionów wschodnich UE.
W dalszej części spotkania poruszono także kwestię ustanowienia zintegrowanych przewozów pomiędzy Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym z wykorzystaniem polskich portów morskich oraz portu w Konstancy w ramach Korytarza Gdańsk – Konstanca (Rail-2-Sea). Obecnie w Polsce realizowanych jest 11 projektów o łącznej wartości ponad 12 mld zł, które wpisują się w ten korytarz kolejowy.
Na zakończenie spotkania omówiono kwestię Pakietu Mobilności I. Polska i Rumunia ściśle współpracują na rzecz rewizji przepisów, które weszły w życie w lutym 2022 r.
Obrady w ramach stolika transportowego są rozwinięciem rozmów I posiedzenia Polsko-Rumuńskiej Grupy Roboczej, które odbyło się 18 lutego 2022 r.