Ponowny apel do Komisji Europejskiej o rewizję szkodliwych przepisów Pakietu Mobilności I
12.04.2021
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wraz z ministrami transportu 8 innych państw UE ponownie zaapelowali o szeroką, konstruktywną dyskusję dotyczącą rewizji szkodliwych dla klimatu przepisów Pakietu Mobilności I.
Ministrowie z Polski, Bułgarii, Cypru, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Malty oraz Rumunii wystosowali wspólne pismo do Komisarz ds. transportu Adiny Vălean. W piśmie tym 9 ministrów transportu państw like-minded zaapelowało o podjęcie stosownych działań, mających na celu zapobieżenie negatywnym efektom przepisów Pakietu Mobilności I po ich wejściu w życie. Ministrowie zadeklarowali również wsparcie dla KE, w tym wolę spotkania w tej sprawie z Komisarz, oraz otwartość na konstruktywny dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, mający na celu rewizję i naprawę przyjętego prawa.
W piśmie podkreślono, że niektóre z przepisów nie tylko są sprzeczne z podstawową swobodą świadczenia usług w ramach jednolitego rynku, ale także podważają wiarygodność kluczowych polityk UE, takich jak polityka klimatyczna.
Ministrowie państw like-minded z zadowoleniem przyjęli inicjatywę KE, aby ocenić wpływ niektórych przepisów Pakietu Mobilności I, dotyczących obowiązkowego powrotu pojazdu do państwa członkowskiego siedziby co osiem tygodni oraz ograniczeń w odniesieniu do odcinków drogowych w międzynarodowym transporcie kombinowanym. Ocena skutków obowiązku regularnego powrotu pojazdu do państwa członkowskiego siedziby co osiem tygodni wyraźnie pokazuje, że przepis ten spowoduje do 2,9 mln ton dodatkowych emisji CO2 w 2023 r., co będzie stanowiło wzrost o 4,6% w odniesieniu do emisji z międzynarodowego transportu drogowego towarów w 2023 r. Potwierdzają to wyniki analiz przeprowadzonych przez kraje członkowskie, które wyraźnie wskazywały, że przepis o „powrocie ciężarówki" spowoduje wzrost liczby pustych przebiegów ciężarówek na drogach UE.
Materiały
Treść listu - wersja anglojęzycznaLM_Ministers_of_Transports_-_Letter_on_MP_I_-_EC.pdf 0.46MB