Poprawa bezpieczeństwa pieszych na drogach samorządowych
26.07.2021
Znamy wyniki naboru wniosków o dofinansowanie zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2021 r. Prezes Rady Ministrów zatwierdził listy inwestycji samorządowych na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskają wsparcie z RFRD. W ramach ogłoszonego w marcu 2021 r. naboru dofinansowanie przyznano dla 1 714 zadań, w tym 910 na drogach powiatowych oraz 804 na drogach gminnych. Łączna wartość wsparcia dla zatwierdzonych wniosków to 239,5 mln zł, co pozwoli na modernizację blisko 2,6 tys. przejść dla pieszych. W części województw ogłoszono już nabory uzupełniające.
Rada Ministrów podjęła w 2020 r. decyzję, aby z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg możliwe było dofinansowanie zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię. Zarządcy dróg powiatowych i gminnych mogą ubiegać się o dofinansowanie realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Na dofinansowanie tych zadań przeznaczono dodatkowo blisko 525 mln zł.
Wysokość dofinansowania ze środków RFRD jest uzależniona od dochodów jednostki samorządu terytorialnego - im niższy dochód samorządu, tym wyższe dofinansowanie. Maksymalne dofinansowanie może wynieść aż do 80 proc. kosztów realizacji zadania, a kwota na dofinansowanie pojedynczego zadania nie może przekroczyć 200 tys. zł.
Dzięki rządowemu wsparciu samorządy mogą realizować inwestycje:
- wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych (np. montaż progów zwalniających czy zmiana geometrii pasa),
- poprawiające widoczność pieszego (np. poprzez doświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania),
- skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi (np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów).
Podział środków na dofinansowanie zadań w poszczególnych województwach
Informacje dot. list zadań rekomendowanych do dofinansowania |
liczba zadań |
liczba przejść dla pieszych |
|
|||||||
Lp. |
Województwo |
Limit środków 2021 |
Wykorzystanie środków |
powiatowych |
gminnych |
powiatowych |
gminnych |
|
||
1 |
Dolnośląskie |
24 821 498,25 |
12 664 308,80 |
26 |
68 |
39 |
90 |
|
||
2 |
Kujawsko-Pomorskie |
29 870 992,18 |
8 585 647,00 |
40 |
51 |
40 |
79 |
|
||
3 |
Lubelskie |
49 810 299,46 |
1 199 928,00 |
7 |
7 |
7 |
10 |
|
||
4 |
Lubuskie |
16 107 598,65 |
422 564,00 |
3 |
0 |
5 |
0 |
|
||
5 |
Łódzkie |
27 770 183,15 |
18 034 673,00 |
102 |
81 |
149 |
123 |
|
||
6 |
Małopolskie |
34 822 962,16 |
10 169 939,00 |
42 |
42 |
55 |
61 |
|
||
7 |
Mazowieckie |
58 052 554,25 |
44 621 472,00 |
138 |
104 |
222 |
201 |
|
||
8 |
Opolskie |
11 031 245,54 |
5 022 351,55 |
53 |
18 |
62 |
24 |
|
||
9 |
Podkarpackie |
31 861 940,75 |
27 404 719,36 |
40 |
34 |
147 |
101 |
|
||
10 |
Podlaskie |
38 512 498,42 |
20 563 534,64 |
77 |
32 |
144 |
92 |
|
||
11 |
Pomorskie |
24 304 786,80 |
13 009 555,00 |
50 |
78 |
62 |
90 |
|
||
12 |
Śląskie |
27 477 199,85 |
6 931 114,40 |
20 |
13 |
38 |
28 |
|
||
13 |
Świętokrzyskie |
28 017 279,50 |
33 945 279,00 |
142 |
91 |
164 |
105 |
|
||
14 |
Warmińsko-Mazurskie |
32 230 597,88 |
11 722 400,22 |
75 |
50 |
91 |
56 |
|
||
15 |
Wielkopolskie |
44 107 982,49 |
23 661 506,62 |
112 |
128 |
142 |
182 |
|
||
16 |
Zachodniopomorskie |
19 761 659,70 |
1 523 062,34 |
9 |
6 |
9 |
11 |
|
||
|
RAZEM |
498 561 279,03 |
239 482 054,93 |
910 |
804 |
1 343 |
1 254 |
|
||
Zadania zgłoszone do dofinansowania są oceniane pod kątem kryteriów związanych z jakością życia mieszkańców oraz stanem bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych.
W celu zapewnienia jednolitego podejścia do projektowania przejść dla pieszych, gwarantującego wysoki poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, MI przygotowało ogólnokrajowe kryteria klasyfikacji i określiło zakres zadań do dofinansowania z Funduszu w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych. Niezależnie od wybranych rozwiązań, elementem obowiązkowym każdego zadania będzie montaż oświetlenia przejść dla pieszych. Znacząco poprawi to bezpieczeństwo pieszych w porze nocnej, szczególnie na drogach nieoświetlonych lub w miejscach, w których oświetlenie to jest niedostateczne.
Beneficjenci zostali przy tym zobowiązani do stosowania wytycznych:
- WR-D-41-3 - Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 3: Projektowanie przejść dla pieszych;
- WR-D-41-4 - Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych.
Wytyczne te są rekomendowane do stosowania przez ministra właściwego do spraw transportu. Ich stosowanie umożliwi wprowadzenie ujednoliconych, wysokich jakościowo standardów infrastruktury w rejonie przejść dla pieszych, których prawidłowe wdrożenie przełoży się na poprawę bezpieczeństwa pieszych.
Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych
W lipcu 2018 r. Minister Infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, tak by stały się one bezpieczniejsze. W opracowaniu szczególną uwagę zwrócono na oświetlenie strefy oczekiwania przed przejściem dla pieszych. Wytyczne są rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg. Standardy prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych opracowane zostały przez działającą przy MI Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.