Posiedzenie Komitetu Sterującego Komponentu Kolejowego CPK
20.07.2018
Na posiedzeniu 20 lipca 2018 r. Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdził przebieg linii obsługujących podstawowe relacje składające się na krajowy system przewozów pasażerskich, budowany w oparciu o węzeł komunikacyjny CPK.
Zatwierdzone zostały następujące relacje:
- Warszawa – Olsztyn
- Warszawa – Ostrołęka – Pisz - Giżycko
- Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica)
- Warszawa – Terespol (Brześć)
- Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów)
- CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz
- Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała
- CPK – Częstochowa – Opole – Nysa
- Łódź – Sieradz – Wrocław
- Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra
- Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin
- CPK – Poznań – Gorzów Wlkp.
- CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg
- CPK – Radom – Rzeszów
- CPK – Gdańsk
Aby możliwe było zbudowanie kompletnej sieci kolejowej, konieczne jest uzupełnienie istniejącego układu o ponad 20 nowych odcinków jedno- i dwutorowych linii kolejowych. Horyzont czasowy prac inwestycyjnych sięga 2030 roku. Dzięki planowanej przebudowie sieci kolejowej radyklanemu skróceniu ulegnie czas podróży po Polsce, np. podróż z Gdańska do Krakowa przez węzeł komunikacyjny CPK zajmie około 3 godzin. Obecnie podróż ta trwa 5 godzin 16 minut.
Korzyści z inwestycji odczują również pasażerowie połączeń regionalnych, ponieważ istotne zmiany będą dotyczyły także wewnątrzregionalnego transportu kolejowego. I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej 1godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin – Zamość: z 2 godzin 16 minut do około 45 minut.
System oparty na węźle komunikacyjnym CPK umożliwi wygodne skomunikowanie wszystkich regionów Polski z co najwyżej jedną przesiadką. Zakładana częstotliwość kursowania pociągów na zatwierdzonych relacjach to jedna godzina.
Finansowanie tych inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowej na transport kolejowy. Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie kolejowe Warszawa – CPK – Łódź - Wrocław oraz linia Łódź – Poznań znalazły się w projekcie nowego rozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (Conecting Europe Facility).
Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej wszystkie inwestycje podlegać będą procesowi obiektywnej oceny z zastosowaniem najnowocześniejszych metod modelowania, w oparciu o dane dostępne m.in. od operatorów systemów sieci komórkowych.