W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Komitetu Wspólnego UE–Ukraina

18.12.2023

18 grudnia 2023 r. odbyło się posiedzenie Wspólnego Komitetu, nadzorującego i monitorującego stosowanie i wykonywanie Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów. Strona polska zabiegała o jego zwołanie, w związku z protestami branży transportowej na granicy polsko-ukraińskiej. Do posiedzenia doszło na podstawie artykułu 7 Umowy, zgodnie z którym przedstawiciele państw członkowskich UE mogą w nim uczestniczyć w charakterze obserwatorów, otrzymując prawo wypowiedzi jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Strona polska zgłosiła taką potrzebę i jej prośba została spełniona.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka

W spotkaniu Polskę reprezentował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. W trakcie analizy skutków umowy wiceminister podkreślił, że Polska jest w pełni przekonana o potrzebie dalszego wsparcia Ukrainy w jej walce z agresorem, ale jednocześnie wyraźnie zaznaczył, że aby pomoc była skuteczna, nie może powodować negatywnych konsekwencji dla państw członkowskich Unii Europejskiej. W tym kontekście zadeklarował, że nowo powołany rząd Rzeczypospolitej jest zdeterminowany, aby we współpracy z Komisją Europejską oraz Ukrainą wypracować konstruktywne rozwiązania umożliwiające sprostanie obecnym wyzwaniom związanym z protestem branży transportowej na granicy Polski i Ukrainy. Wagę, jaką rząd polski przykłada do rozwiązania tego problemu, wyraża spotkanie ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w pierwszych godzinach pracy w charakterze ministra z przedstawicielami protestujących w Lublinie.

Wiceminister Marchewka zwrócił uwagę, że okres blisko półtorarocznego obowiązywania Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów nie pozwala wyciągnąć pozytywnych wniosków, jeśli chodzi o jej skutki dla polskiego rynku transportu drogowego. Zaznaczył, że funkcjonowanie Umowy doprowadziło do nierównowagi na rynku przewozów polsko-ukraińskich. Polscy przewoźnicy nie mogą sprostać konkurencji i są wypierani z rynku przez przewoźników ukraińskich, mających kilkukrotnie niższe koszty prowadzenia działalności. Wiceminister Marchewka wspomniał również o nieoptymalnym funkcjonowaniu ukraińskiego systemu e-kolejki, który spowodował znaczące wydłużenie czasu powrotu pojazdów ciężarowych z Ukrainy do UE.

W związku z obecnymi wyzwaniami strona polska zaapelowała o dogłębną analizę skutków liberalizacji transportu drogowego w relacji Unia Europejska – Ukraina i wprowadzenie rozwiązań, które chroniłyby rynek transportowy państw unijnych, pozwalając jednocześnie na dalszą pomoc Ukrainie. Zaproponowano również rozważenie zasadności wprowadzenia pilnych zmian do umowy UE–Ukraina, tak aby oddawała ona pierwotne intencje jej stron, a tym samym nie wpływała negatywnie na konkurencyjność na rynku unijnych przewozów towarowych.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}