W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie rządu w Warszawie oraz sztab kryzysowy we Wrocławiu z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Kolejny dzień usuwania skutków powodzi. Aktualna sytuacja komunikacyjno-transportowa w związku z zagrożeniem powodziowym – 24 września 2024 r.

24.09.2024

W ciągu dnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak uczestniczył w posiedzeniu rządu w Kancelarii Premiera, podczas którego Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi – tzw. specustawy powodziowej. Jutro rząd przedstawi informację o swoich działaniach w Sejmie. Minister Klimczak przedstawił też aktualną informację o sytuacji komunikacyjno-transportowej w związku z zagrożeniem powodziowym. Wieczorem szef resortu był już z powrotem we Wrocławiu, gdzie wziął udział w spotkaniu sztabu kryzysowego. W związku z trudną sytuacją powodziową na południu Polski Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje drożność sieci transportowej oraz stan infrastruktury przeciwpowodziowej, współpracując w tym zakresie z jednostkami podległymi, wojewodami odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe, Strażą Pożarną, Policją oraz władzami samorządowymi.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w trakcie posiedzenia Rady Ministrów
— Wszystkie instytucje podległe Ministerstwu Infrastruktury od samego początku są zaangażowane w działania przeciwpowodziowe wespół ze służbami MON i MSWiA oraz innych ministerstw, ale przede wszystkim wespół z poszkodowanymi przez powódź – czy to są osoby fizyczne, prawne, przedsiębiorcy, samorządy, organizacje pozarządowe – z nimi wszystkim współpracujemy, aby jak najszybciej zakończyć wszystkie kwestie, które wynikają z powodzi — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Sytuacja na drogach

— Na Dolnym Śląsku wszystkie drogi krajowe są przejezdne. Najgorsza sytuacja jest w województwie opolskim – najbardziej znany przykład Głuchołaz, DK40 i most. Do końca tygodnia planujemy zgromadzić 100 proc. materiałów na budowie, trwa oczyszczanie koryta rzeki oraz zbiórka podmytych przyczółków uszkodzonego mostu tymczasowego. Dzisiaj ma odbyć się transport kafara stutonowego do zbijania ścianek szczelnych, które mają pomóc w zamontowaniu przyczółków, a na przyczółkach będzie zamontowany tymczasowy most składny, który uzyskaliśmy za pośrednictwem MSWiA, a który zamontuje wojsko polskie na polecenie MON — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Obecnie wciąż na kilku odcinkach dróg krajowych występują poważne utrudnienia lub ruch jest całkowicie zablokowany. W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:

  • DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
  • DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
  • DK94 w pobliżu Skorogoszczy.

Na DK45 w Krapkowicach wybudowano tymczasową kładkę w celu przywrócenia ruchu pieszo-rowerowego.

Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy oraz Malerzowicach Wielkich (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, lecz odbywa się wahadłowo. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku drogi krajowej nr 27 w Nowogrodzie Bobrzańskim (woj. lubuskie).

Sytuacja na kolei

— Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto – ten odcinek jest nieprzejezdny. Wraz z PKP PLK przewidujemy, że do 30 września uda się go udrożnić i przywrócić ruch — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na dwóch odcinkach linii kolejowych: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz Głogów – Krzepów. Wciąż nieprzejezdne są przejścia graniczne z Czechami, w tym Chałupki – Bohumin, Głuchołazy oraz Cieszyn. Częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu Zebrzydowice – Petrovice. Dziś od godziny 14 Koleje Śląskie wprowadziły zastępczą komunikację autobusową na odcinku Chałupki – Bohumin.

— Odcinek Głogów – Krzepów, który został zamknięty w wyniku wzrostu poziomu wody, w wyniku naszych działań również ma zostać udostępniony dla ruchu kolejowego. Zakładamy, że w okolicach czwartku odpompujemy wodę i w piątek najprawdopodobniej oddamy do ruchu ten odcinek, przynajmniej jeden tor. Wiemy, jak ważny to odcinek, szczególnie w relacjach północ-południe. Wszystkie linie m.in. PKP Intercity ze Szczecina do Wrocławia i Katowic jeżdżą objazdem. Wszystkich tych, którzy wybierają się w podróż w tamte miejsca, bardzo proszę o sprawdzanie aktualnych informacji u przewoźników, ponieważ współpracujemy z przewoźnikami regionalnymi — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Do tej pory przywrócono ruch na 27 odcinkach linii kolejowych.

Do godz. 16:00 odwołano 26 pociągów, a 101 zostało uruchomionych w skróconych relacjach.

Pociągi PKP Intercity nie kursują na liniach: Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice oraz Chałupki – Bohumin – przejście graniczne. Ruch pociągów na odcinku Zielona Góra – Wrocław jest ograniczony.

Do odwołania na terenie województw śląskiego i dolnośląskiego zostało wprowadzone wzajemne honorowanie biletów następujących przewoźników: PKP Intercity SA, Koleje Śląskie Sp. z o.o., Koleje Dolnośląskie SA oraz POLREGIO SA Ponadto dla wybranych pociągów PKP IC od Zielonej Góry do Rzepina została zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa.

Nadal wstrzymany jest ruch kolejowy między Polską a Czechami. Oznacza, to że pociągi międzynarodowe jadące do Czech lub przez Czechy kończą/rozpoczynają bieg na terenie naszego kraju. Pociągi jadące z/do Przemyśla i Krakowa kończą/rozpoczynają trasę w miejscowości Czechowice-Dziedzice. Pociągi jadące z/do Warszawy kończą i rozpoczynają trasę w Chałupkach, Rybniku, Wodzisławiu Śląskim i Katowicach. Połączenia do Czech są wstrzymane do 27 września. To efekt stanu infrastruktury po czeskiej stronie. PKP Intercity jest w stałym kontakcie z czeskimi kolejarzami.

Przywrócony został ruch pociągów na odcinku Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna i Jelenia Góra – Kędzierzyn-Koźle.

Sytuacja hydrologiczna i stan infrastruktury przeciwpowodziowej

— Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy na 24 września wskazuje przekroczenie stanów alarmowych na 23 stacjach hydrologicznych w dorzeczu Odry, maksymalnie o 245 cm na stacji Cigacice (między Zieloną Górą a Świebodzinem). Przekroczenie stanów ostrzegawczych odnotowano natomiast na 2 stacjach wodowskazowych w dorzeczu Wisły oraz na 12 stacjach wodowskazowych w dorzeczu Odry. Ostrzeżenia hydrologiczne IMGW – PIB przed wezbraniami III stopnia obowiązują dla województw lubuskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego. Na stronach i serwisach społecznościowych IMGW można również znaleźć szczegółową prognozę hydrologiczną  — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


W Brzegu Dolnym, Malczycach, Ścinawie, Głogowie i Nowej Soli poziom wody opada. Na wodowskazie Trestno pod Wrocławiem jest 460 cm wody. Dzisiaj w nocy spodziewany jest spadek poniżej poziomu alarmowego.

W Cigacicach nastąpiła stabilizacja poziomu wody, obecnie to 644 cm. W najbliższych godzinach spodziewany jest spadek. Podobnie w Nietkowie, gdzie wodowskaz wskazuje 643 cm.

W Krośnie Odrzańskim natomiast obserwowany jest wzrost stanu wody, obecnie to około 670 cm, prognozowane maksimum to 690 cm w nocy z wtorku na środę. Występuje zagrożenie ze względu na wysoki stan wód oraz cofkę wód do rzeki Bóbr. Istnieje ryzyko wylania wód do miejscowości Stary Raduszec.

Ze względu na duże obciążenie wałów każda miejscowość znajduje się w stanie zagrożenia, pomimo relatywnie niższego stanu wód. Fala powodziowa jest bardzo długa i utrzymuje się około 2-3 dni w stanie alarmowym. W dalszym ciągu należy obserwować mniejsze miejscowości, szczególnie wsie, nieposiadające podobnych zabezpieczeń jak większe miejscowości.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}