Postępują prace przy przebudowie Warszawy Zachodniej
22.11.2021
Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, szerokie podziemne przejście, nowe tory i rozjazdy - to widoczne efekty przebudowy Warszawy Zachodniej. Obok kilkuset przejeżdżających codziennie pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe SA budują komfortową stację, która zwiększy dostępność i możliwości komunikacji w stolicy, regionie i na trasach dalekobieżnych.
Warszawa Zachodnia z energią słoneczną
W grudniu br. podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. nowego dodatkowego peronu od strony Woli.
Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.
Na stacji powstaje nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 km nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego, od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.
Obsługa pociągów i organizacja ruchu mimo prac
Na budowie pracuje ponad 70 firm podwykonawców, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Budowane są perony nr 6, 7 i nowy 8. Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Pociągi od Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.
Nowa Warszawa Zachodnia
Na Warszawie Zachodniej dla podróżnych powstaną zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
PKP PLK SA realizują za ok. 2 mld zł projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Bieżące informacje dla pasażerów są dostępne na portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników. Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl