W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Powstaną trzy nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Warszawie

03.04.2024

PKP Polskie Linie Kolejowe SA wraz z miastem st. Warszawa podpisały 3 kwietnia 2024 r. umowę z wykonawcą budowy wiaduktu drogowego nad torami na ul. Chełmżyńskiej. Podpisano także ważną umowę przybliżającą realizację tunelu drogowego na ul. Marsa.

Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA Piotr Wyborski, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski

Nowe bezkolizyjne skrzyżowania powstaną w warszawskich dzielnicach Rembertów i Wesoła, przez które przebiega linia kolejowa z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Obiekty zapewnią większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tunele oraz wiadukt usprawnią komunikację dla mieszkańców i kierowców, którzy nie będą musieli oczekiwać na przejazd przed zamkniętymi rogatkami.

— Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań to ważny element inwestycji, który usprawnia ruch pociągów, podnosi poziom bezpieczeństwa na kolei i w ruchu drogowym. Nowe obiekty umożliwiają lepszą komunikację w obrębie miast i przyczyniają się do ograniczenia korków. Aglomeracja warszawska to przykład miejsca, gdzie sukcesywnie ubywa przejazdów, a przybywa wiaduktów kolejowych i tuneli pod torami, dzięki czemu wraz ze wzrostem bezpieczeństwa wzrasta także komfort życia mieszkańców — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Wartość umowy na budowę wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Chełmżyńskiej to  68,5 mln zł. Wkład finansowy PLK wynosi 50 proc. wartości inwestycji. Część wkładu spółki planowana jest do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FEnIKS.

— Priorytetem PLK SA jest bezpieczeństwo. Poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań bezpieczniej jest zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym. Realizacja inwestycji w Rembertowie i Wesołej sprawi, że codziennie podróże pociągami, komunikacją miejską czy samochodem będą sprawniejsze. W zeszłym roku na linii do Mińska Mazowieckiego PLK SA udostępniły tunel drogowy w Sulejówku — stwierdził Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.


Na wiadukcie drogowym w ciągu ul. Chełmżyńskiej powstanie jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach obiektu znajdzie się chodnik, a po jednej dodatkowo ścieżka rowerowa. Przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy ułatwiające dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wiadukt będzie częścią nowej drogi, która znajdzie się między skrzyżowaniem ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów. Długość wiaduktu nad torami będzie wynosiła ok. 140 metrów. Nowy obiekt zastąpi funkcjonujący obecnie na ul. Chełmżyńskiej przejazd kolejowo-drogowy. Przewidziany czas realizacji inwestycji to 20 miesięcy.

Bliżej do budowy bezkolizyjnych skrzyżowań w Rembertowie i Wesołej

Na ul. Marsa, w miejscu obecnego przejazdu kolejowo-drogowego, wybudowany zostanie tunel drogowy wraz z przejściem podziemnym dla pieszych. PKP PLK SA wraz z miastem Warszawa podpisały umowę, która ustala zasady współpracy i finansowania inwestycji. Postępowanie przetargowe wraz z realizacją będzie prowadzone przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta w uzgodnieniu z PKP PLK. Podział finansowania pomiędzy miastem a PKP PLK wyniesie po 50 proc. wartości inwestycji.

PKP PLK dla inwestycji na ul. Marsa w Rembertowie opracowały wcześniej studium wykonalności oraz pozyskały decyzję środowiskową. Miasto st. Warszawa pozyskało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przez miasto st. Warszawa przetargu na znalezienie wykonawcy robót. Wszczęcie postępowania przetargowego zaplanowano w III kw. tego roku. Przewidziany czas realizacji inwestycji to 30 miesięcy.

W tunelu o długości 140 metrów przebiegać będzie droga z dwoma pasami ruchu dla samochodów. Po jednej stronie jezdni zaplanowano chodnik z drogą rowerową oraz wyjścia prowadzące na perony przystanku kolejowego Warszawa Rembertów oraz pobliskiego przystanku autobusowego. Dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się zapewnią windy. Aby usprawnić ruch pieszy w czasie realizacji tunelu zbudowane zostanie przejście podziemne od strony wschodniej. Przebudowany zostanie pobliski układ drogowy, który zostanie dowiązany do planowanego tunelu.

W marcu br. PKP PLK wraz z miastem Warszawa podpisały podobną umowę realizacyjną ustalającą zasady współpracy i finansowania inwestycji w Wesołej. Powstanie tam tunel pod torami na ul. 1 Praskiego Pułku WP. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przez miasto st. Warszawa przetargu na znalezienie wykonawcy robót. Wszczęcie postępowania przetargowego zaplanowano w II kw. tego roku. Przewidziany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące.

Inwestycje w Rembertowie i Wesołej realizowane są w ramach prowadzonego przez PKP PLK projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa”. Wartość projektu budowy trzech bezkolizyjnych skrzyżowań w Warszawie to 380 mln zł.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}