Powstaną trzy nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Warszawie
03.04.2024
PKP Polskie Linie Kolejowe SA wraz z miastem st. Warszawa podpisały 3 kwietnia 2024 r. umowę z wykonawcą budowy wiaduktu drogowego nad torami na ul. Chełmżyńskiej. Podpisano także ważną umowę przybliżającą realizację tunelu drogowego na ul. Marsa.
Nowe bezkolizyjne skrzyżowania powstaną w warszawskich dzielnicach Rembertów i Wesoła, przez które przebiega linia kolejowa z Warszawy do Mińska Mazowieckiego. Obiekty zapewnią większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tunele oraz wiadukt usprawnią komunikację dla mieszkańców i kierowców, którzy nie będą musieli oczekiwać na przejazd przed zamkniętymi rogatkami.
Wartość umowy na budowę wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Chełmżyńskiej to 68,5 mln zł. Wkład finansowy PLK wynosi 50 proc. wartości inwestycji. Część wkładu spółki planowana jest do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FEnIKS.
Na wiadukcie drogowym w ciągu ul. Chełmżyńskiej powstanie jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach obiektu znajdzie się chodnik, a po jednej dodatkowo ścieżka rowerowa. Przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy ułatwiające dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wiadukt będzie częścią nowej drogi, która znajdzie się między skrzyżowaniem ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów. Długość wiaduktu nad torami będzie wynosiła ok. 140 metrów. Nowy obiekt zastąpi funkcjonujący obecnie na ul. Chełmżyńskiej przejazd kolejowo-drogowy. Przewidziany czas realizacji inwestycji to 20 miesięcy.
Bliżej do budowy bezkolizyjnych skrzyżowań w Rembertowie i Wesołej
Na ul. Marsa, w miejscu obecnego przejazdu kolejowo-drogowego, wybudowany zostanie tunel drogowy wraz z przejściem podziemnym dla pieszych. PKP PLK SA wraz z miastem Warszawa podpisały umowę, która ustala zasady współpracy i finansowania inwestycji. Postępowanie przetargowe wraz z realizacją będzie prowadzone przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta w uzgodnieniu z PKP PLK. Podział finansowania pomiędzy miastem a PKP PLK wyniesie po 50 proc. wartości inwestycji.
PKP PLK dla inwestycji na ul. Marsa w Rembertowie opracowały wcześniej studium wykonalności oraz pozyskały decyzję środowiskową. Miasto st. Warszawa pozyskało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przez miasto st. Warszawa przetargu na znalezienie wykonawcy robót. Wszczęcie postępowania przetargowego zaplanowano w III kw. tego roku. Przewidziany czas realizacji inwestycji to 30 miesięcy.
W tunelu o długości 140 metrów przebiegać będzie droga z dwoma pasami ruchu dla samochodów. Po jednej stronie jezdni zaplanowano chodnik z drogą rowerową oraz wyjścia prowadzące na perony przystanku kolejowego Warszawa Rembertów oraz pobliskiego przystanku autobusowego. Dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się zapewnią windy. Aby usprawnić ruch pieszy w czasie realizacji tunelu zbudowane zostanie przejście podziemne od strony wschodniej. Przebudowany zostanie pobliski układ drogowy, który zostanie dowiązany do planowanego tunelu.
W marcu br. PKP PLK wraz z miastem Warszawa podpisały podobną umowę realizacyjną ustalającą zasady współpracy i finansowania inwestycji w Wesołej. Powstanie tam tunel pod torami na ul. 1 Praskiego Pułku WP. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przez miasto st. Warszawa przetargu na znalezienie wykonawcy robót. Wszczęcie postępowania przetargowego zaplanowano w II kw. tego roku. Przewidziany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące.
Inwestycje w Rembertowie i Wesołej realizowane są w ramach prowadzonego przez PKP PLK projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa”. Wartość projektu budowy trzech bezkolizyjnych skrzyżowań w Warszawie to 380 mln zł.