Prawa pasażera
Zgodnie z obowiązującym prawem pasażerowie są chronieni, jeśli lot rozpoczyna się lub kończy na terytorium Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Lichtensteinu oraz Szwajcarii.
Od 1 stycznia 2021 r. przepisy UE dotyczące praw pasażerów przewoźników lotniczych nie mają już zastosowania do przypadków odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotów z Wielkiej Brytanii do UE, jeżeli dany lot był obsługiwany przez przewoźnika brytyjskiego lub innego przewoźnika spoza UE. Przepisy UE mają jednak nadal zastosowanie od 1 stycznia 2021 r. w przypadku lotów z Wielkiej Brytanii do UE obsługiwanych przez unijnego przewoźnika, chyba że wypłacono już odszkodowanie lub świadczenia na podstawie przepisów brytyjskich.
Obowiązki przewoźników lotniczych
Przewoźnicy lotniczy mają obowiązek informowania pasażerów o przysługujących ich prawach.
W punkcie odpraw pasażerów powinna być umieszczona w miejscu widocznym dla pasażera czytelna informacja zawierająca następujący tekst:
„Jeżeli odmówiono Państwu przyjęcia na pokład lub Państwa lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 2 godziny, możecie Państwo poprosić obsługę na stanowisku odpraw lub w punkcie przyjęć pasażerów na pokład samolotu o tekst określający przysługujące Państwu prawa, w szczególności w odniesieniu do odszkodowania i należnej Państwu pomocy”
Jeśli odmówiono pasażerowi przyjęcia na pokład, odwołano lot lub lot się opóźnił o co najmniej 2 godziny, przewoźnik lotniczy powinien wręczyć Ci pisemną informację o przepisach na temat odszkodowania i pomocy zgodnie z rozporządzeniem 261/2004/WE.
Pasażer powinien otrzymać również pisemną informację o sposobach skontaktowania się z wyznaczonym organem krajowym, odpowiedzialnym za wykonywanie postanowień rozporządzenia 261/2004/WE.
Pomoc przewoźników lotniczych
Pasażerowie mogą zawsze liczyć na pomoc przewoźnika lotniczego w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu.
Opieka, do której zobowiązane są linie lotnicze obejmuje:
- zapewnienie posiłków oraz napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
- możliwość skorzystania ze środków komunikacji (np. rozmowy telefoniczne, e-mail),
- jeśli zaistnieje taka konieczność, zapewnienie noclegu.
Przewoźnicy są również zobowiązani do poszukiwania dla pasażerów połączeń alternatywnych i umożliwienia im dotarcia do miejsca docelowego w możliwie szybki sposób.
Prawa pasażera, dane kontaktowe do Rzecznika Praw Pasażera oraz stosowne formularze zostały umieszczone pod linkiem https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. 2022 r. poz. 1235)
Odpowiedzialność przewoźników lotniczych
Zgodnie z Konwencją Montrealską (Konwencją o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego z 28 maja 1999 r.), linie lotnicze mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku opóźnień , za uszkodzenia i utratę bagażu oraz za śmierć lub obrażenia odniesione w wypadkach lotniczych).
Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku opóźnień, jeżeli podjęły wszelkie uzasadnione środki w celu uniknięcia szkód lub jeśli podjęcie takich środków było niemożliwe.
Osoby niepełnosprawne oraz pasażerowie o ograniczonej sprawności ruchowej są objęci ochroną przed dyskryminacją i są uprawnieni do korzystania z odpowiedniej pomocy udzielanej im we wszystkich portach lotniczych Unii Europejskiej.
Podstawa prawna
Wypoczynek zorganizowany
Organizatorzy wycieczek turystycznych muszą przedstawić dokładne informacje na temat zarezerwowanej imprezy turystycznej, spełnić zobowiązania umowne oraz zapewnić pasażerom ochronę na wypadek niewypłacalności organizatora.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
Dodatkowe informacje na temat praw pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej można znaleźć na stronie internetowej Twoja Europa. Dokumenty dotyczące tej tematyki znajdują się również w dziale Mobilność i Transport w serwisie Komisji Europejskiej.