Premier Mateusz Morawiecki i minister Andrzej Adamczyk o dużych inwestycjach na kolei
07.06.2021
Ponad 200 mld zł na inwestycje m.in. w infrastrukturę kolejową i drogową zapowiedzieli premier Mateusz Morawiecki oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty 7 czerwca 2021 r. na placu budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia.
Podczas wydarzenia podpisano też umowę na budowę kolei dużych prędkości w ramach CPK na odcinku Warszawa – CPK – Łódź. W gminie Opoczno premier oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odwiedzili również firmę PKP Intercity Remtrak specjalizującą się w naprawach, konserwacji i remontach taboru kolejowego oraz sprzętu transportowego, która skorzystała z pomocy państwa w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – stworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego łączącego publiczny transport zbiorowy
Zakres inwestycji obejmuje kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, a w szczególności:
- przebudowę układu torowego wraz z peronami dostosowanymi do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- przebudowę sieci trakcyjnych i nietrakcyjnych,
- wykonanie urządzeń telekomunikacyjnych,
- wykonanie infrastruktury pasażerskiej, w tym nowoczesnej małej architektury na peronach i w przejściu podziemnym,
- przebudowę i budowę obiektów inżynieryjnych w tym przejścia podziemnego,
- budowę nowego zadaszenia nad peronami.
Dzięki tej inwestycji powstanie m.in. multimodalny węzeł przesiadkowy łączący publiczny transport zbiorowy – transport tramwajowy, autobusowy w tym międzymiastowy z transportem kolejowym. Ponadto unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz informacji pasażerskiej.
Inwestycje kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego
Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. To łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.
Inwestycje są walką z wykluczeniem komunikacyjnym. Sieć torów Kolei Dużych Prędkości będzie dostępna również dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych, co bezpośrednio przełoży się na dostępność transportową. Polepszy się także przepustowość dla transportu towarowego. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034.
Premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że inwestycje w kolej wymagają wyobraźni i wieloletnich inwestycji. Są one związane z realizacją całościowego planu gospodarczego, jakim jest Polski Ład, a którego częścią jest m.in. Program Kolejowy CPK.
Polski Ład jest nadzieją na nowe inwestycje
Firma PKP Intercity Remtrak specjalizuje się w naprawach, konserwacji i remontach taboru kolejowego i sprzętu transportowego. Spółka skorzystała z pomocy państwa w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Premier podkreślił, że Polski Ład będzie służył coraz lepiej Polakom – pasażerom oraz wzmocni potencjał transportowy i możliwości handlowe Polski. Jak dodał, „to jest właśnie mechanizm naczyń połączonych całej polskiej gospodarki”.
PKP Intercity REMTRAK
Firma powstała 1999 r. jako spółka PKP Intercity Remtrak. Na początku istnienia podstawowym zakresem jej działalności była naprawa elektrycznych zespołów trakcyjnych. Koniec 2009 r. to gruntowna zmiana strategii i reorientacja działalności spółki na ścisły związek z PKP Intercity w zakresie naprawy wagonów osobowych. Ostatnie lata działalności firmy charakteryzują się dużą dynamiką wzrostu zatrudnienia, co jest bezpośrednim efektem rozpoczętego w 2016 r. procesu modernizacji.
W 2019 r. spółka objęła patronatem techniczne szkoły ponadgimnazjalne w Opocznie i Drzewicy, co pozwoli na wykształcenie przyszłych specjalistów.