W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza przyjęty przez Radę Ministrów

16.06.2020

Rada Ministrów przyjęła 16 czerwca 2020 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku, przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Rząd chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego.

Zasięg działania programu

Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.

Obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo – w okresach poza sezonem (marzec – maj oraz październik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec – sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.

Forum Współpracy dla Podtatrza

Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Główne cele programu

Zapewnienie infrastruktury transportowej

  • Budowa i modernizacja linii kolejowych.
  • Budowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, w tym rond, łączników, dodatkowych pasów ruchu w sąsiedztwie kluczowych skrzyżowań – w szczególności w celu likwidacji tzw. „wąskich gardeł.”
  • Budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych.
  • Budowa parkingów P&R i węzłów przesiadkowych.
  • Budowa ścieżek rowerowych oraz infrastruktury dla obsługi rowerzystów.
  • Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.

 

Poprawa funkcjonowania transportu zbiorowego

  • Zakup i wymiana taboru kolejowego i autobusowego, uwzględniająca niskoemisyjność.
  • Rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
  • Rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym.
  • Rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.

 

Efektywny system zarządzania transportem

  • Integracja rozkładów jazdy.
  • Integracja systemów taryfowych (autobusy dalekobieżne, podmiejskie, kolej, autobusy miejskie, opłaty za P&R).
  • Inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej.

Przykładowe inwestycje

Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej

  • Realizacja: do 2023 r.
  • Koszt: 356 mln zł.
  • Efekt: zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h.

 

Przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych

  • Długość dróg objętych projektami: 17,4 km.
  • Wartość zadań: 33 mln zł.

 

Przebudowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych

  • Długość dróg objętych projektami: 21,2 km.
  • Wartość zadań: 39 mln zł.

 

Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem

  • Realizacja: do 2023 r.
  • Koszt: 22 mln zł.

Dalsze przykładowe inwestycje planowane do 2030 r.

  • Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane.
  • Budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka.
  • Budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne.
  • Budowa rond – Zakopane, Szaflary.
  • Poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK47 Nowy Targ – Zakopane.
  • Uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ.
  • Budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka.
  • Budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach.
  • Budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopane.
  • Budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
  • Budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych.
  • Zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego.
{"register":{"columns":[]}}