W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Propozycje MI przyjęte na posiedzeniach speckomisji powodziowej

28.09.2024

Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla jednostek samorządu terytorialnego, które będą mogły otrzymać środki na zadanie powodziowe w wysokości 100 proc. kosztów jego realizacji to jedna z propozycji Ministerstwa Infrastruktury, która znalazła się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach, związanych z usuwaniem skutków powodzi. Nad projektem debatowała specjalna komisja sejmowa, w której pracach resort infrastruktury reprezentował wiceminister Stanisław Bukowiec.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w trakcie posiedzenia speckomisji powodziowej w Sejmie

Do zakresu działania Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 należało w szczególności rozpatrywanie projektów ustaw w tym zakresie. Został do niej skierowany m.in. rządowy projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Komisja pracowała w piątek i sobotę. W przyjętym przez nią projekcie ustawy znalazły się następujące propozycje z resortu infrastruktury, których celem jest pomoc w odbudowie infrastruktury po powodzi oraz ułatwienia dla mieszkańców zalanych przez powódź terenów:

  • dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla jednostek samorządu terytorialnego, które będą mogły otrzymać ze środków Funduszu środki na zadanie powodziowe w wysokości 100 proc. kosztów realizacji tego zadania, nie więcej niż 100 mln zł, dofinansowanie będzie realizowane na podstawie sporządzonej przez właściwego wojewodę listy dróg zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi lub osunięcia ziemi. Nabór wniosków o dofinansowanie zadań powodziowych będzie przeprowadzał Minister Infrastruktury;
  • uproszczenie procedur administracyjnych na odbudowę budowli przeciwpowodziowych, dróg, linii kolejowych i dworców kolejowych zniszczonych na skutek powodzi;
  • przewóz osób w krajowym transporcie drogowym bez spełnienia warunków określonych w zezwoleniu, w tym m.in. w zakresie stosowania się do obowiązującego rozkładu jazdy;
  • wydłużenie czasu na dopełnienie obowiązków administracyjnych związanych z rejestracją pojazdów;
  • czasowe przedłużenie licencji na prowadzenie transportu drogowego, bez konieczności odnowienia ważności uprawnień przewozowych;
  • czasowe przedłużenie ważności zezwoleń na wykonywanie przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których przebieg trasy w całości lub części obejmuje obszar obowiązywania stanu klęski żywiołowej;
  • umożliwienie wydawania zgód wodnoprawnych związanych z przeciwdziałaniem skutkom powodzi bez wydawania uprzedniego rozstrzygnięcia w sprawie ustalenia linii brzegu;
  • stworzenie prawnych możliwości, które będą pozwalały na szybszą i prostszą odbudowę, remont lub rozbiórkę urządzeń wodnych, uszkodzonych lub zniszczonych na skutek powodzi w wyniku uproszczenia procedur administracyjnych wynikających z ustawy Prawo wodne.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}