W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przebudowa autostrady A18 dobiegła końca

13.10.2023

Zakończyły się prace związane z przebudową do standardu autostradowego jezdni południowej DK18 na całym odcinku, od granicy państwa z Niemcami do węzła Golnice. 13 października 2023 r. udostępniono do ruchu ostatni, ponad 20-kilometrowy odcinek tej trasy od węzła Golnice do granicy województw dolnośląskiego i lubuskiego. To oznacza, że kierowcy mogą już korzystać z całej, dwujezdniowej autostrady A18 o długości 70 km.

Przebudowa autostrady A18 dobiegła końca
— Można jechać! Kierowcy otrzymali kolejną pełną autostradę. Zakończyliśmy niechlubny rozdział w historii polskiego drogownictwa i przebudowaliśmy południową jezdnię autostrady A18, która powstała w latach 30. ubiegłego wieku. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Udostępnienie A18 do ruchu w pełnym zakresie, tj. w przekroju dwujezdniowym o dwóch pasach ruchu na odcinku od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, wieńczy II etap budowy autostrady A18. Jego celem było dostosowanie starej i zdegradowanej jezdni południowej do parametrów autostradowych. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004 – 2007.

Wykonawcą ponad 20-kilometrowego odcinka A18 od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice jest konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL. Koszt robót wyniósł 260 mln zł.

W ramach inwestycji wymieniono zdegradowaną nawierzchnię jezdni południowej, która została dostosowana do obciążenia 11,5 t/oś.  Wybudowane zostały nowe obiekty, a wiele istniejących zostało przebudowanych. Przebudowie uległa część południowa węzła Luboszów, wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami i skrzyżowaniem na połączeniu z drogą powiatową. Na węźle Golnice przebudowa objęła oświetlenie, odwodnienie, a także fragment drogi wojewódzkiej nr 297. Powstało dziewięć nowych obiektów mostowych: pięć górnych przejść dla dużych zwierząt, dwa wiadukty w ciągu autostrady i jeden nad drogą oraz most w ciągu autostrady nad Kwisą.

Ponadto wybudowane i przebudowane zostały elementy infrastruktury teletechnicznej. Powstały również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Droga wyposażona została w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń.

Drugi etap budowy A18

Przebudowa jezdni południowej DK18 na odcinku pomiędzy Olszyną i Golnicami miała na celu dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi.

Pierwszym etapem dostosowania trasy od Wrocławia do granicy z Niemcami była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych w latach 2004 – 2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r., jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}