Przemysł kolejowy wraca na dobre tory
28.02.2018
Należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu SA H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała z PKP Intercity umowę na wyprodukowanie 55 wagonów. Wartość kontraktu to prawie 500 mln zł. To obecnie największe zamówienie w portfelu Cegielskiego. W konferencji podsumowującej efekty restrukturyzacji spółki, która odbyła się 27 lutego 2018 r., udział wzięli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowe zamówienia są efektem optymalizacji kosztów w spółce i konsekwentnej realizacji planu restrukturyzacji rozwojowej. Agencja Rozwoju Przemysłu, zgodnie z przyjętymi założeniami o modernizacji i wsparciu polskich championów, spełnia zadania przewidziane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Całkowita wartość zamówienia dla Cegielskiego to 473,5 mln zł brutto przeznaczonych na 55 nowych wagonów. PKP Intercity może skorzystać również z prawa opcji na dodatkowe 26 wagonów. Wówczas wartość kontraktu wyniesie ponad 697 mln zł brutto. Na rozwój przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 8,5 mld euro. Przemysł kolejowy jest także priorytetem Ministerstwa Infrastruktury, które w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku na modernizację linii kolejowych planuje przeznaczyć środki w wysokości ponad 67 mld zł.
Portfel zamówień Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski wynosi obecnie ponad miliard zł brutto. W zeszłym roku spółka oddała do eksploatacji 20 zmodernizowanych Feniksów, które obecnie jeżdżą w barwach POLREGIO.
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że 2017 r. był rekordowy w przewozach pasażerskich. Blisko 304 mln przewiezionych pasażerów to wynik najlepszy od 15 lat. Pasażerowie coraz częściej doceniają komfort, szybkość i bezpieczeństwo, które zapewniają podróże pociągami.
Nowoczesny design, ergonomiczne fotele, klimatyzacja, bezprzewodowy Internet, łatwy dostęp do gniazd elektrycznych – tym będą charakteryzować się nowe wagony PKP Intercity. Będą one dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów - przewoźnik kupi 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Z nowych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach: Warszawa – Kraków, Zakopane – Gdynia, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa. Umowa z FPS H. Cegielski to kolejny etap realizacji zaktualizowanej strategii taborowej PKP Intercity na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2023 r. Modernizując i kupując nowe pociągi, przewoźnik zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów. To największy program inwestycyjny w historii spółki.
Więcej informacji na stronie Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.