Przetarg na prace projektowe dla trzech obwodnic w ciągu DK73
05.05.2021
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie Koncepcji programowej dla obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 73: Jasła, Pilzna oraz Brzostku i Kołaczyc. Nowe obwodnice, o łącznej długości ponad 25 km, powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Przetarg dotyczy wykonania Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73. Koncepcja programowa doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe poszczególnych obwodnic, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Jej celem będzie umożliwienie ustalenia ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, a także uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji, czyli określenie założeń dla realizacji inwestycji w systemie projektuj i buduj, w ramach którego wykonawcy będą zobowiązani do opracowania projektu budowlanego, a następnie do zrealizowania obwodnicy. Dla obwodnic Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc trwa także procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Obwodnica Pilzna
Obwodnica Pilzna będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,6 km. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda), odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiekty inżynierskie (1 most, 1 wiadukt), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc
Nowa trasa będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 13,4 km. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda), odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiekty inżynierskie (8 mostów i 1 wiadukt), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Jasła
Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 9,1 km, w tym 6,6 km drogi po nowym śladzie oraz 2,5 km rozbudowy istniejącej DK73. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda), odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiekty inżynierskie (1 most, 2 wiadukty), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Cel realizacji inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo jazdy dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W ramach rządowego Programu na Podkarpaciu powstanie łącznie osiem obwodnic:
- Kolbuszowej w ciągu DK9,
- Nowej Dęby w ciągu DK9,
- Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- Pilzna w ciągu DK73,
- Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73,
- Jasła w ciągu DK73,
- Przemyśla w ciągu DK28/77,
- Sanoka w ciągu DK84 - II etap.
Poza obwodnicami Jasła, Pilzna, Brzostku i Kołaczyc na etapie przetargu jest także obwodnica Nowej Dęby oraz II etap obwodnicy Sanoka. Natomiast dla obwodnic: Kolbuszowej, Przemyśla i Miejsca Piastowego zawarte zostały umowy na opracowanie dokumentacji projektowej: studium korytarzowe, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.