W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowania infrastruktury w związku z zagrożeniem powodziowym

13.09.2024

W najbliższe dni prognozowane są wysokie opady deszczu, zwłaszcza na południu kraju, w województwach dolnośląskim, opolskim i śląskim. Nad Polską będzie zalegała bardzo wilgotna masa powietrza z niżu genueńskiego Boris. Ministerstwo Infrastruktury oraz wszystkie jednostki podległe na bieżąco monitorują sytuację hydrologiczno-meteorologiczną oraz współpracują z wojewodami odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe, Strażą Pożarną, Policją i władzami samorządowymi.

Przygotowania infrastruktury w związku z zagrożeniem powodziowym

W wyniku intensywnych opadów deszczu w znacznej części Polski możliwe są gwałtowne wzrosty stanów wód w rzekach, a także przekroczenia stanów ostrzegawczych i alarmowych. Największe wzrosty i największe przekroczenia stanów umownych są przewidywane w obszarach z najwyższymi prognozowanymi opadami, czyli w zlewniach górnej i środkowej Odry oraz w zlewni górnej Wisły.

W miejscach występowania silnych opadów deszczu mogą występować lokalne podtopienia. W regionach górskich i w obszarach zurbanizowanych mogą występować powodzie błyskawiczne oraz problemy z odprowadzaniem wód opadowych przez systemy kanalizacyjne.

Zbiorniki wodne w administracji Wód Polskich gotowe do przyjęcia fali wezbraniowej

Jednostki terenowe Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie stale monitorują sytuację na rzekach i zbiornikach, pozostają w kontakcie z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW PIB), służbami i organami zarządzania kryzysowego oraz znajdują się w stanie gotowości do podjęcia odpowiednich działań w zakresie prowadzenia gospodarki wodnej oraz wspierania działań służb.

Zbiorniki wodne będące w administracji PGW Wody Polskie są gotowe do przyjęcia fali wezbraniowej w razie konieczności. Gospodarka wodna prowadzona na zbiornikach dostosowywana jest do aktualnej sytuacji hydrologicznej i uwzględnia aktualne prognozy pogody. Wszystkie zbiorniki przeciwpowodziowe posiadają wymagane pojemności powodziowe, które mogą zretencjonować obecnie prognozowany opad. Większość zbiorników posiada rezerwy powyżej rezerw powodziowych.

Służby terenowe Wód Polskich weryfikują poprawność działania urządzeń i budowli hydrotechnicznych. Sprawny i zabezpieczony do pracy jest także sprzęt mobilny. Sukcesywnie usuwane są wiatrołomy z koryt rzek i inne przeszkody, ograniczające spływ wód wysokich w miejscach, w których ich występowanie koliduje z zabudową mieszkalną czy infrastrukturą publiczną, gospodarczą.

Służby terenowe GDDKiA w stanie podwyższonej gotowości

Służby terenowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad postawione są w stan podwyższonej gotowości, m.in. prowadzone są dodatkowe dyżury inspektorów mostowych. Na terenach podwyższonego ryzyka wystąpienia podtopień przeprowadzone zostały kontrole odwodnienia (drożność przepustów), zgromadzony został niezbędny sprzęt m.in. dodatkowe pompy oraz oznakowanie VMS (mobilne znaki zmiennej treści). Oddziały terenowe GDDKiA przygotowane są do wprowadzania wspólnie z Policją objazdów, jeżeli zajdzie taka konieczność.

Wykonawcom inwestycji w budowie zalecono dokładne objazdy placów budów i zwrócenie uwagi na najbardziej narażone miejsca. (np. uprzątnięcie sprzętu i materiałów budowlanych).

Całą dobę pod numerem 19 111 funkcjonuje Informacja drogowa GDDKiA, gdzie kierowcy mogą pozyskać informacje na temat aktualnej sytuacji na drogach krajowych (w tym o ewentualnych utrudnieniach związanych z sytuacją hydrologiczną).

Kolejowe zespoły szybkiego usuwania usterek w gotowości

PKP Polskie Linie Kolejowe SA utrzymują w pogotowiu zespoły szybkiego usuwania usterek. Dodatkowo, ze względu na sytuację pogodową we Wrocławiu i Sosnowcu, powołane zostały lokalne zespoły składające się z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, które w razie konieczności będą podejmowały działania, aby zapewnić w miarę możliwości sprawną komunikację.

PKP Intercity w 16 miastach w całym kraju przygotowało 31 lokomotyw rezerwowych, 16 zespołów drużyn konduktorskich i maszynistów. Na węzłowych stacjach na południu Polski (w Krakowie i Katowicach)  do dyspozycji pasażerów pozostają mobilni informatorzy.

{"register":{"columns":[]}}