Rada Ministrów przyjęła zaktualizowany program CPK
31.12.2024
Rada Ministrów przyjęła 31 grudnia 2024 r. Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032, który wyznacza zaktualizowane ramy finansowe, czasowe oraz warunki realizacji rządowych zamierzeń związanych z tym strategicznym projektem. Dokument przewiduje wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł.
Uchwała obejmuje działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych związanych z budową CPK. Kluczowe inwestycje obejmują rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej i uruchomienie lotniska. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie do końca 2032 r. pierwszego etapu lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią oraz zaawansowanie prac budowlanych na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania.
Celem programu CPK jest stworzenie nowoczesnego i rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata. Ponadto przebudowany zostanie krajowy system transportu kolejowego, oferując atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
Na obszarze gmin Baranów, Wiskitki i Teresin powstanie węzeł łączący transport lotniczy, kolejowy i drogowy, którego integralną częścią będzie lotnisko CPK. W ramach nowego centralnego portu lotniczego powstanie terminal pasażerski z początkową przepustowością co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz możliwością dalszej szybkiej rozbudowy, stosownie do prognoz ruchu. Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem. Dworzec zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego. Uruchomienie lotniska CPK pozwoli na przeniesienie ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina w Warszawie, zapewniając rentowność nowej inwestycji. W ramach projektu kolejowego CPK zakładane jest także wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne. Analizowane jest również wykorzystanie linii kolejowych do transportu towarowego, co pozwoli ograniczyć ruch ciężarowy na drogach.
Łączny koszt programu CPK do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł, a jego realizacja będzie finansowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych, takich jak obligacje.