Rail Baltica. Kolejna bezkolizyjna przeprawa przez tory usprawnia komunikację w województwie mazowieckim
23.12.2022
Kierowcy, piesi i rowerzyści mogą już korzystać z dodatkowej bezpiecznej przeprawy pod torami kolejowymi w Zielonce w województwie mazowieckim. 23 grudnia 2022 r. został oddany do użytku tunel drogowy pod linią kolejową Warszawa – Białystok, który wraz z przebudowanym układem drogowym usprawnia komunikację w mieście.
Pod torami kolejowymi w Zielonce powstał 100 m tunel z jezdnią po jednym pasie ruchu w każdą stronę, ścieżką rowerową i chodnikiem. Dzięki inwestycji połączona została ul. Inżynierska z ul. Leśną, co usprawniło lokalny ruch drogowy i dało nowe możliwości dojazdu pomiędzy dwiema częściami miasta.
Inwestycja PKP PLK usprawniła również ruch drogowy w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki budowie dodatkowego wiaduktu drogowego nad ul. Kolejową możliwe było połączenie ul. Leśnej z ul. Słowackiego. Łącznie przebudowano ulice na odcinku ok. 600 m. Wartość prac przy wiadukcie to 33,8 mln zł.
Tunel w Zielonce jest jednym z 12 obiektów na trasie Rail Baltica w woj. mazowieckim, które mają powstać w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”. Kierowcy korzystają już z wiaduktu nad torami w Tłuszczu, a w listopadzie br. otwarto wiadukt w Mokrej Wsi. Bezpieczeństwo i sprawną komunikację zapewniają też dwa wiadukty w Łochowie i po jednym w Toporze oraz Małkini. Piesi i rowerzyści korzystają z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie.
Wykonawcy kontynuują roboty na dwóch budowach bezkolizyjnych skrzyżowań w Kobyłce oraz przy przejściu podziemnym w Toporze.
Łączna wartość budowy bezkolizyjnych skrzyżowań to 292,8 mln zł. Inwestycja jest dofinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.