Rail Baltica. Stacja Ełk bardziej dostępna dla podróżnych
02.12.2020
PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na modernizację peronów, torów i budowę nowego przejścia podziemnego na stacji w Ełku. Przebudowa towarowej części stacji zapewni sprawniejszy przewóz ładunków koleją. To pierwszy etapem przebudowy trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk.
Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk Osobowy. Wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane w gablotach informacyjnych oraz podawane przez nowe nagłośnienie.
Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do pociągów. Ułatwieniem będą windy na każdym z peronów. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. PLK wybudują również nowe przejście podziemne.
Transport kolejowy będzie efektywniejszy
Sprawniejsze prowadzenie ruchu na stacji zapewni m.in. wymiana ok. 45 km torów i sieci trakcyjnej oraz 118 rozjazdów. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadbają pracownicy w lokalnym centrum sterowania, planowanym do budowy w Ełku. Dzięki inwestycji sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie też znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu
Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz samochodowym zagwarantuje budowa wiaduktu, który zastąpi przejazd przez osiem torów i znacznie usprawni komunikację w mieście. Przebudowany będzie most kolejowy nad rzeką Ełk.
Inwestycja planowana jest na lata 2021-2023.