Rondo w Kołbieli przestanie być problemem
06.09.2018
6 września 2018 r. symbolicznie rozpoczęto prace na budowie jednego z najbardziej newralgicznych dla centralnej i południowo-wschodniej Polski odcinków dróg, obwodnicy Kołbieli w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S17. W uroczystości wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Kołbieli jest jednym z siedmiu aktualnie budowanych odcinków drogi S17 pomiędzy Warszawą a Lublinem. Ze względu na skrzyżowanie z pełniącą rolę dużej obwodnicy stolicy drogą krajową nr 50 jest też kluczowym odcinkiem dla płynności ruchu na Mazowszu. W sumie w realizacji jest aktualnie ok. 95 km tej trasy.
Zezwolenie na budowę obwodnicy uzyskano w maju 2018 r. Obecnie trwa odhumusowanie terenu, prace archeologiczne i rozpoczyna się budowa obiektów inżynierskich. Częściowe oddanie drogi do użytku planowane jest na IV kwartał 2019 r.
Całkowite udostępnienie odcinka kierowcom nastąpi nieco później w związku z koniecznością wprowadzenia zmian w projekcie węzła Kołbiel, który został dostosowany do docelowego dwujezdniowego przekroju drogi krajowej nr 50. Obecnie prowadzone są rozmowy z wykonawcą dotyczące aneksu do umowy.
Obwodnicę Kołbieli, podobnie jak odcinek od węzła Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli, realizuje w systemie „projektuj i buduj” firma Strabag. Łączna długość obydwu odcinków S17 wynosi prawie 24 km, a wartość obu kontraktów to blisko 600 mln zł.
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Lubelska i Kurów Zachód jest dofinansowana ze środków programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączny koszt budowy wszystkich siedmiu odcinków to ponad 3,5 mld zł, z czego dofinansowanie z UE wynosi ok. 1,8 mld zł.