W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy ministrów transportu UE o eurowiniecie i Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

08.12.2020

Opłaty za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe oraz inicjatywa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej były głównymi tematami rozmów ministrów ds. transportu państw członkowskich UE z udziałem unijnej komisarz ds. transportu, Aniną Vălean. Podczas posiedzenia, z inicjatywy Polski, omówiono także temat nadchodzącej rewizji Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Polskę na posiedzeniu reprezentował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W sesji dotyczącej transportu lotniczego wziął udział także wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Minister Andrzej Adamczyk podczas spotkania koordynacyjnego ministrów transportu państw Grupy Wyszehradzkiej

Przed wideokonferencją zorganizowaną przez prezydencję niemiecką w Radzie UE, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uczestniczył w spotkaniu koordynacyjnym ministrów transportu państw Grupy Wyszehradzkiej (V4), w której to Grupie Polska aktualnie sprawuje roczną prezydencję.


Eurowinieta


Ministrowie przeprowadzili debatę nad propozycją przeglądu przepisów dotyczących pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (eurowinieta). Unijne instytucje są w trakcie uaktualniania tych przepisów.
 

- Powinniśmy zadbać o to, aby system poboru opłat oparty o emisje CO2 służył promowaniu pojazdów mniej zanieczyszczających środowisko. Ważne jest jednak, aby system ten nie wprowadzał nadmiernych obciążeń, zarówno względem użytkowników sieci dróg płatnych, jak i administracji drogowej państw członkowskich. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Celem dyskusji było ustalenie wytycznych co do dalszych prac nad kompromisową propozycją, która zostanie przedstawiona Komitetowi Zastępców Stałych Przedstawicieli w Radzie UE jako projekt mandatu negocjacyjnego do rozmów z Parlamentem Europejskim.
 

- Aktualna treść projektu jest efektem daleko idącego kompromisu, mającego poparcie Polski, który w toku nadchodzących negocjacji z Parlamentem Europejskim powinien być respektowany. – dodał minister Andrzej Adamczyk.

 


Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna


Omówiono także wnioski Komisji Europejskiej dotyczące przyszłego kształtu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES2+), które mają na celu zwiększenie efektywności zarządzania ruchem lotniczym oraz służb żeglugi powietrznej poprzez zmniejszenie fragmentacji europejskiej przestrzeni powietrznej.

Inicjatywa ta ma wymiar ogólnoeuropejski i jest otwarta na państwa ościenne.

Celem politycznej debaty ministrów było ukierunkowanie dalszych prac nad propozycjami omawianymi w ramach Rady UE.
 

- Chcemy, aby inicjatywa SES2+ przyczyniła się do poprawy wydajności i odporności europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Oczekujemy, że reforma obejmie również takie narzędzia, które pozwolą rynkowi lotniczemu z powodzeniem przetrwać kryzys i możliwe zawirowania w przyszłości. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 
Podczas spotkania minister Andrzej Adamczyk przedstawił dwa wspólne oświadczenia ministrów ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Pierwsze z nich dotyczyło Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES2+), natomiast drugie – nadchodzącej rewizji sieci TEN-T. To ważna inicjatywa, pokazująca jedność V4 w zakresie dalszego rozwoju infrastruktury transportowej w regionie.
Wśród projektów, które są promowane przez państwa Grupy, znalazły się Via Carpatia, Centralny Port Komunikacyjny, linie kolejowe w standardzie KDP oraz polepszenie żeglowności na rzekach Dunaj-Odra-Łaba (tzw. projekt DOL). 

{"register":{"columns":[]}}