W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy o korytarzu transportowym Morze Bałtyckie – Morze Czarne

15.07.2021

W dniach 6 – 8 lipca 2021 r. w Stambule odbyła się konferencja „9th Black Sea Ports and Shipping 2021 Istanbul” z udziałem delegacji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Jest to kolejny etap prac nad utworzeniem multimodalnego korytarza transportowego Morze Bałtyckie – Morze Czarne.

Rozmowy o korytarzu transportowym Morze Bałtyckie – Morze Czarne

W konferencji udział wzięli przedstawiciele zarządów portów, operatorzy terminali, firmy logistyczne, agenci morscy, producenci wyposażenia terminali oraz przedstawiciele polskiego przewoźnika kolejowego PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), który będzie odgrywał kluczową rolę w komponencie kolejowym nowego korytarza.
 

- Rozwój korytarza intermodalnego Morze Bałtyckie – Morze Czarne otworzy krajom Europy Środkowej i Wschodniej nowe możliwości rozwoju systemu transportowego. Zacieśnianie współpracy z Turcją w zakresie systemów transportowych i komunikacji przyczyni się do wzmocnienia więzi gospodarczych między poszczególnymi krajami leżącymi w regionie Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Jednym z punktów spotkania była wizyta studyjna w Porcie Gemport, należącego do tureckiego YILPORT Holding, położonego nad Morzem Marmara. Holding w 2025 roku planuje znaleźć się w rankingu 10 największych operatorów terminali kontenerowych na świecie.

Kluczowa dla przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA była wymiana doświadczeń z zakresu zarządzania portami oraz spotkania ze spedytorami, którzy obsługują ładunki z państw położonych nad Morzem Czarnym m.in. do Polski i Skandynawii. Ze wstępnych informacji spedytorów wynika, że wymiana ładunkowa między Turcją a Skandynawią i Polską to około 200 tys. TEU rocznie.
 

- Projekt nowego szlaku transportowego pomiędzy Morzem Czarnym a Bałtykiem, przez terytorium Ukrainy, wymaga aktywnego uczestnictwa Turcji w całym przedsięwzięciu, dlatego tak istotne jest budowanie wzajemnych relacji i poszukiwanie możliwości biznesowych. Gospodarka turecka to najsilniejsza gospodarka na południowym Jedwabnym Szlaku, a jednocześnie jeden z największych producentów z branży automotive w Europie – stwierdził wiceprezes zarządu ds. finansowych ZMPG Sławomir Michalewski.


W konferencji udział wzięli m.in. przedstawiciele branży morskiej z basenu Morza Śródziemnego, reprezentujący port w Barcelonie, włoskie firmy konsultingowe, Freeport Malta, port Rijeka z Chorwacji, port Aktau w Kazachstanie, a także niemieckie i angielskie firmy transportowe. Przedstawiciele różnych sektorów i branż podkreślali potrzebę określenia oferty rynkowej, jednocześnie wyrażając zainteresowanie uczestnictwem w pracach nad uruchomieniem nowego korytarza transportowego Bałtyk - Morze Czarne.

{"register":{"columns":[]}}