W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza budowa nowego dworca w Koszalinie

24.02.2023

Polskie Koleje Państwowe SA podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych na dworcu w Koszalinie.

Rusza budowa nowego dworca w Koszalinie
– Rozpoczęcie budowy nowego dworca w Koszalinie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Słupska, Kołobrzegu i Białogardu. Mam nadzieję, że zupełnie nowy budynek dworca stanie się wizytówką Koszalina oraz ważnym punktem na mapie miasta dla lokalnej społeczności. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.


Zanim ruszą prace przy budowie nowego dworca, wykonawca musi rozebrać dotychczasowy budynek i przenieść obsługę podróżnych do dworca tymczasowego. Nowy dworzec w Koszalinie będzie jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Zaprojektowano go z dużym rozmachem, zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. W nowej bryle w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku. Po środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone za pomocą iluminacji nocnej, która podkreśli bryłę budynku.

Nowy dworzec w Koszalinie to funkcjonalna i dobrze zaprojektowana przestrzeń. Będzie się ona składała z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, zlokalizowanej w północnej części bryły na parterze, zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. Będzie ona urządzona nowocześnie, z dużym dostępem światła dziennego przez witryny elewacji. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną, posadzka zostanie wykonana z lastryko. W holu podróżni znajdą okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Do części pasażerskiej dworca dostaniemy się bezpośrednio z placu przed dworcem, przechodząc przez otwarty pasaż lub schodami i windą panoramiczną z nowej części tunelu. Natomiast do części handlowej, znajdującej się w południowej części dworca, będzie można dostać się bezpośrednio z otwartego pasażu. Na parterze będą się mieściły pasaż handlowy, a także toalety dostępne z poziomu przedsionka przed wejściem do tunelu. Na piętrze zaprojektowano siedzibę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.

Nowy dworzec będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Oprócz wind w budynku pojawią się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe dworców czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. Każde z okienek kasowych będzie mieć obniżony blat, co gwarantuje komfort komunikacji z kasjerem osobom na wózkach.

Budowa nowego dworca to również inwestycja w ekologię. Na dachu budynku zaprojektowano panele fotowoltaiczne wkomponowane w konstrukcję zadaszenia. Dworzec będzie wyposażony w energooszczędne oświetlenie sterowane za pomocą automatyki obiektowej. Zamontowany zostanie system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który będzie nadzorował prace instalacji i urządzeń, w tym nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych. Jego zadaniem będzie również optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody w budynku.

Dzięki inwestycji zmieni się także najbliższe otoczenie dworca. Wyburzone zostaną garaże, a także ułożony zostanie nowy chodnik, dopasowany wyglądem do placu przed dworcem. Przy frontowej fasadzie pojawią się stojaki na rowery. Powstaną też  miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych oraz zatoczka typu kiss&ride.

Rozbiórka i budowa nowego dworca w Koszalinie to koszt około 44 mln zł. Planowany termin otwarcia nowego dworca w Koszalinie dla podróżnych to koniec 2024 roku.

{"register":{"columns":[]}}