Rusza budowa obwodnicy Kraśnika
04.11.2019
- Droga ekspresowa S19, czyli polska część międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, to priorytet obecnego rządu. Dzisiaj rozpoczynają się prace budowlane na kolejnym bardzo istotnym jej odcinku, obwodnicy Kraśnika – powiedział 4 listopada 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wykonawcą obwodnicy Kraśnika w ciągu drogi ekspresowej S19, która ominie miasto od strony wschodniej, jest firma Aldesa Construcciones Polska. Umowa w trybie projektuj i buduj zakłada realizację odcinka o długości 10 km za 319,5 mln zł. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, z rezerwą pod trzeci pas, a także węzły drogowe Kraśnik Północ i Kraśnik Południe. Zbudowane zostaną też miejsca obsługi podróżnych, obwód utrzymania drogowego, a także drogi do obsługi ruchu lokalnego. Przewidziano również budowę obiektów inżynierskich oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.
130 km S19 w realizacji
W realizacji, w trybie projektuj i buduj, jest blisko 130 km odcinek S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r.
Dla pięciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ostatnia spodziewana jest wkrótce.
Na terenie województwa podkarpackiego procedowane są cztery wnioski o wydanie ZRID, a dla dwóch odcinków przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku.
Z pierwszych odcinków S19 kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
S19 z dofinansowaniem UE
Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września 2019 r. GDDKiA podpisała umowy o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych tej trasy: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Łączna wartość tych projektów to ok. 3,6 mld zł, a dofinansowanie z UE wyniesie ok. 1,8 mld zł. Na pozostałe trzy odcinki, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe, złożono już do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie.