W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza projektowanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

13.01.2025

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze dla pierwszego odcinka drogi ekspresowej S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem. Poinformował o tym wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas konferencji prasowej, która odbyła się 13 stycznia 2025 r. w Kętach.

Rusza projektowanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Inwestycja o długości ok. 61 km pozwoli na istotne usprawnienie ruchu pomiędzy województwem śląskim i województwem małopolskim dzięki odciążeniu istniejącego ciągu drogi krajowej nr 52. Realizacja tej trasy została uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

- Budowa drogi ekspresowej S52 na odcinku Bielsko-Biała – Głogoczów przyczyni się do wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrów miejscowości położonych na trasie istniejącej drogi krajowej nr 52 oraz zwiększenia przepustowości ruchu. Ogłoszenie pierwszych postępowań przetargowych to ważny krok do zakończenia prac przygotowawczych i podpisania w przyszłości umów na budowę – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.


Ogłoszenie postępowań przetargowych przez GDDKiA na prace przygotowawcze jest możliwe dzięki zatwierdzeniu przez MI aneksu do Programu Inwestycji o wartości 271,8 mln zł. Pierwszy przetarg obejmuje wykonanie projektu budowlanego, robót geologicznych i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S52 Bielsko-Biała (Suchy Potok) – Bulowice o długości ok. 16 km. W najbliższym czasie ogłoszone zostanie postępowanie na odcinek Chocznia – Kalwaria Wschód (ok. 20 km).

BDI połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Realizację drogi ekspresowej S52 podzielono na 4 odcinki:

  • węzeł Suchy Potok (bez węzła) – węzeł Bulowice (z węzłem),
  • węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia (bez węzła),
  • węzeł Chocznia (z węzłem) – węzeł Kalwaria Wschód (z węzłem),
  • węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów (z węzłem).

Dostęp do istniejącej sieci dróg zapewni 14 węzłów drogowych, powstaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego. Budowa drogi ekspresowej S52 to poważne wyzwanie inżynieryjne ze względu na ukształtowanie terenu i konieczność powstania licznych obiektów mostowych.

Uzyskanie decyzji ZRID dla odcinków objętych postępowaniami przetargowymi jest zakładane w 2028 r., co umożliwi w tym samym roku wszczęcie postępowań przetargowych na budowę. Realizacja drogi ekspresowej S52 na odcinku Bielsko-Biała – Głogoczów  jest planowana w latach 2029-2036. Całkowity koszt budowy tej trasy jest szacowany na ponad 8 mld zł.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}