Rusza przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów
14.02.2022
14 lutego 2022 r. PKP SA przekazały wykonawcy robót plac budowy dworca Stalowa Wola Rozwadów. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Historia dworca sięga 1888 roku, wtedy też przy okazji budowy linii kolejowej pomiędzy Rozwadowem a Dębicą wybudowano jego część północną wraz z łącznikiem. Natomiast pod koniec XIX wieku powstała południowa część dworca o bliźniaczym wyglądzie, wzniesiona przy okazji uruchomienia linii kolejowej pomiędzy Rozwadowem a Przeworskiem. Dziś stanowi on jeden budynek, który przejdzie kompleksową przebudowę z poszanowaniem jego historii. Renowacji zostanie poddana elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Kolorem dominującym będzie beż. Detale zostaną utrzymane w odcieniu starej bieli, a odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa będzie ciemnobrązowa. Kolorystka elewacji będzie współgrała z nowym, wykonanym z dachówki karpiówki dachem o kolorze wypalanej gliny. Na elewacji pojawią się przestrzenne, podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz Stalowa Wola Rozwadów z logotypem PKP SA (od strony peronów). Ciekawostką jest odtworzenie na elewacji południowo-wschodniej historycznego napisu „Rozwadów”. Całość osiągniętego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nocna iluminacja dworca.
Metamorfozę przejdzie przestrzeń obsługi podróżnych. Hol pełniący funkcję poczekalni będzie mieścił się na parterze północnej części budynku. W wystroju wnętrza postawiono na połączenie elementów historycznych z nowoczesnością. Zaplanowano rekonstrukcję historycznej posadzki złożonej z kwadratowych beżowych płytek, którą uzupełnią ornamentalne płytki w kolorze beżowym i czerwonym. Ma ona współgrać z nowoczesną szarością ścian oraz bielą stolarki okiennej i drzwiowej. W holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze zaplanowano pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Natomiast pozostałe przestrzenie na parterze i piętrze zajmą lokale na wynajem.
Dzięki przebudowie dworzec stanie się przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone liczne usprawnienia, wśród nich m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.
Przebudowa dworca w Stalowej Woli Rozwadów to również krok w kierunku ekologii i poprawy bezpieczeństwa. W budynku i jego otoczeniu pojawi się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana z pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z jego odzyskiem. Żeby uniknąć strat ciepła zostanie zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzającym instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Dotychczasowe poszycie dachu z eternitu zostanie zutylizowane. Na dworcu i w jego otoczeniu zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Zostaną ułożone nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością będzie wiata rowerowa, która pomieści łącznie osiem stojaków dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostanie również pomnik w formie ośki kolejowej.
Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji to około ponad 12 mln zł. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to lato 2023 r.