W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza przetarg na realizację ekspresowej obwodnicy Chełma

12.12.2020

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12 - infografika
- Województwo lubelskie w ostatnich kilku latach przeżywa prawdziwy boom inwestycyjny. Oddana do ruchu została S17 łącząca Lublin z Warszawą, w budowie jest trasa S19 z Lublina do Rzeszowa. Jednocześnie prowadzimy prace przygotowawcze do budowy dwóch bardzo ważnych dla regionu tras, S12 i S17 do granicy państwa. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na realizację obwodnicy Chełma, tak bardzo oczekiwanej i niezbędnej do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.  

 

Obwodnica Chełma będzie miała ok. 14 km długości i będzie przebiegać po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe, wiadukty, dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej i przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej.
W związku z zapewnieniem finansowania na całą drogę ekspresową S12 z Piask do Dorohuska, realizacja początkowego odcinka obwodnicy o długości ok. 3 km została włączona do odcinka wcześniejszego (Dorohucza - obw. Chełma). Pozwoli to uniknąć zbędnych robót i kosztów związanych z koniecznością tymczasowego skomunikowania obecnej DK12 z nową trasą.

Trasa ominie miasto od północy. Jadąc od strony Piask, kierowcy wjadą na nią na węźle Chełm Zachód w miejscowości Janów. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Następnie obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, umożliwiającym zjazd na obecną DK12, w miejscowości Kolonia Antonin.

Wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy planowane jest w I połowie 2021 r. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Rozpoczęcie prac budowlanych jest planowane w 2023 r., a udostępnienie obwodnicy do ruchu w 2025 r.

S12 w przygotowaniu

Na pozostałych trzech odcinkach S12, od Piask do Dorohuska, trwają już prace projektowe, Obecnie opracowywana jest koncepcja programowa dla odcinków:

  • Piaski - Dorohucza (ok. 13 km),
  • Dorohucza - obw. Chełma (ok. 25 km),
  • obw. Chełma - Dorohusk (ok. 23 km).

Rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk jest planowane w 2024 roku.

{"register":{"columns":[]}}